Okiem eksperta

BIKA_66_55.jpg

Fałszywe recepty: jak je rozpoznać?

„Wrocławska policja zatrzymała kolejne osoby zamieszane w sprawę fałszywych recept na lek onkologiczny”. „CBA przeszukało jedną z krakowskich aptek i dom znanej profesor psychiatrii. Chodziło o wystawianie refundowanych recept na fikcyjnych pacjentów”. „Pielęgniarka fałszowała recepty – usłyszała zarzuty”. To tylko kilka nagłówków pokazujących skalę zagrożenia spowodowaną obrotem sfałszowanymi receptami. Jak rozpoznać fałszywki?

cudzy_pomysł.jpg

Cudzy pomysł na własny biznes

Rynek apteczny w Polsce jest bardzo dynamiczny i żywo reaguje na zachodzące zmiany. Średnio raz w roku powstaje nowa oferta franczyzowa z kompleksowym know-how, nowoczesnymi narzędziami do kreowania sprzedaży oraz silnym wsparciem franczyzodawcy. Ostatnia nowelizacja Prawa farmaceutycznego stawia jednak przed rynkiem wyjątkowo trudne zadanie. Czy pod rządami nowych przepisów franczyza aptek ma jeszcze sens?

BIKA_63_49.jpg

Klauzula sumienia dla farmaceutów?

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej aptek określających się mianem „pro-life”, które odmawiają pacjentom sprzedaży środków antykoncepcyjnych. Uzasadnieniem tych działań jest tzw. klauzula sumienia. Zdarza się również, że pacjent otrzymuje informację, że apteka nie ma w asortymencie takich środków i nie wiadomo, kiedy będą dostępne. Działalność aptek „pro-life” wzbudza coraz większe kontrowersje, a wokół nich i samej klauzuli sumienia narosło wiele mitów.

BIKA_63_55.jpg

Rynek apteczny 2016: kontynuacja trendów czy nowe rozdanie?

Historycznie największą rolę w zmianach na rynku aptecznym odegrały prawdopodobnie prywatyzacja aptek i wprowadzenie nowej ustawy refundacyjnej w 2012 roku. Obecnie z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że jesteśmy świadkami trzeciej istotnej zmiany, która może wynikać z regulacji zwanej umownie „Apteka dla Aptekarza (AdA)”. Wprowadzenie nowego prawa może zmienić zasady funkcjonowania rynku aptecznego.

BIKA_60_57.jpg

Autorytet farmaceuty - jak go zbudować?

Od lat specjalistami w zakresie edukacji zdrowotnej dla społeczeństwa nie są lekarze i farmaceuci, ale trenerzy personalni, instruktorzy fitness oraz dietetycy. Marketerzy przekazują informacje o zdrowiu za pomocą materiałów promocyjnych. Jak przebić się przez chaos informacyjny i prawdziwie wpływać na ludzi? Przydaje się tu wypracowany i niekwestionowany autorytet. W zawodzie farmaceuty to nie lada wyzwanie.

Archiwum