Weganin w aptece

BIKA_65_51.jpg

Coraz więcej pacjentów decyduje się przejść na dietę wegańską. Dla jednych powodem jest religia, dla innych ideologia bądź chwilowy trend. Początkowa zmiana diety niejednokrotnie prowadzi do całkowitej zmiany stylu życia, co wpływa na wybór ubrań, kosmetyków, a także leków i suplementów diety. Na czym tak naprawdę polega dieta wegańska? Jakie niesie za sobą korzyści, a jakie zagrożenia? Komu jest przeciwwskazana? Czy i jak można wspomóc wegańską dietę preparatami z apteki?

Weganizm to odmiana wegetarianizmu polegająca na spożywaniu wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego, takich jak zboża, strączki, warzywa, owoce, orzechy, grzyby, rośliny oleiste i morskie glony. Ważna jest też obróbka termiczna potraw, by nie utracić cennych wartości odżywczych. Im więcej zyskamy dietą, tym mniej potrzebna stanie się suplementacja.

Konsekwencje zdrowotne diety wegańskiej można podzielić na zmniejszające lub zwiększające ryzyko różnych schorzeń i zaburzeń. W trakcie diety wegańskiej zmniejsza się zachorowalność na otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu II, choroby nowotworowe jelita grubego, płuc i sutka, choroby układu krążenia, kamicę nerkową i pęcherzyka żółciowego, próchnicę zębów, zaparcia i hemoroidy.

Zwiększa się natomiast ryzyko wystąpienia niedokrwistości megablastycznej, krzywicy, osteoporozy, osteomalacji, niedożywienia białkowego, woli tarczycowych, zaburzeń miesiączkowania, zmian neurologicznych, biegunek, marasmusa i kwashisorkoru. Wskazania do diety wegańskiej właściwie nie istnieją. Łagodne formy poleca się okresowo chorym na choroby cywilizacyjne. Natomiast nie zaleca się jej dzieciom, młodzieży rosnącej, kobietom w ciąży i karmiącym.

Możliwe niedobory w diecie wegańskiej

Przejście na dietę wegańską może obyć się bez ryzyka dla zdrowia tylko wówczas, jeżeli następuje pod okiem specjalistów w dziedzinie dietetyki, a także przy regularnie prowadzonych badaniach profilaktycznych, które pomogą na bieżąco ustalić ewentualne zaburzenia i deficyty. Źle skomponowana dieta może doprowadzić do niedoborów białka, witaminy B₁₂, D, wapnia, cynku i żelaza. Dieta wegańska jest bogata w błonnik i związki antyodżywcze, dlatego łatwo o niedobory w diecie wynikające ze słabej przyswajalności spożywanych składników. W związku z tym w wielu sytuacjach niezbędna okazuje się dodatkowa suplementacja

Co trzeba suplementować?

WITAMINA B₁₂

Suplementacja tej witaminy jest niezbędna, gdyż produkty pochodzenia roślinnego jej nie zawierają. Jej niedobory objawiają się problemami z układem nerwowym i niewłaściwymi parametrami krwi (głównie niedokrwistość makrocytowa). Często pojawiają się mrowienia palców rąk i nóg (dieta wegańska jest bogata w kwas foliowy, który maskuje niedobory witaminy B₁₂; często wykrywa się je dopiero po zaburzeniach neurologicznych, czyli dość późno). Przy niewystarczającym poziomie witaminy B₁₂ w organizmie podnosi się stężenie homocysteiny, a to często prowadzi do chorób serca, udarów, problemów naczyniowych czy zwiększonego ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera.

Istnieją różne sposoby suplementacji tej witaminy:

  • 3-5 mcg dziennie z produktów wzbogaconych tą witaminą (gotowe produkty dla wegan),
  • 10-100 mcg dziennie z suplementów,
  • 1000 mcg 2 razy w tygodniu.

Wiarygodnym wegańskim źródłem witaminy B₁₂ są suplementy z apteki i żywność dla wegan wzbogacona tą witaminą, np. mleko sojowe. Mniej wiarygodnym źródłem są algi (spirulina), wodorosty (chlorella), drożdże, bakterie jelitowe. W ich wypadku zdania ekspertów są podzielone i trudno o jednoznaczną opinię.

WAŻNE! Skałdniki niepożądane w lekach

Nie proponuj weganom leków zawierających m.in.:

  • śluz ślimaka,
  • kolagen wieprzowy,
    wołowy i rybi,
  • dializat krwi cieląt,
  • chitozan.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum