Analiza asortymentu w aptece

BIKA_67_05.jpg

Dostępność leków dla pacjenta i korzystne ceny przy jednoczesnym podnoszeniu rentowności to główne wyzwania dla osób odpowiedzialnych za zaopatrzenie apteki. Polityka zakupowa nie może być dziełem przypadku. Na co warto zwrócić uwagę, zanim podejmiemy decyzje zakupowe? Czy na półkach powinny się znajdować wszystkie leki z danej grupy, czy może warto postawić na wybrane preparaty? Pytań jest wiele i nie sposób na nie odpowiedzieć bez rzetelnej analizy asortymentu i całego otoczenia biznesowego apteki.

Eksperci rynku farmaceutycznego i farmaceuci na podstawie swoich doświadczeń podkreślają, że dla pacjenta ważna jest nie tylko cena leku. To oczywiście jedno z podstawowych kryteriów wyboru apteki, ale oprócz tego bardzo istotne są kompetencje personelu, lokalizacja placówki oraz dostępność leków i pozostałych elementów asortymentu.

Rysunek 1. Czynniki doboru asortymentu w aptece
Źródło: opracowanie własne autora

Każdy właściciel apteki stoi zatem przed wyzwaniem: mieć w asortymencie wszystkie istniejące leki, wprowadzać „na stan” wszystkie nowości (aby niemal do zera zminimalizować ryzyko, że pacjent odejdzie z niczym) czy postawić na wybrane grupy preparatów, a w nich na konkretne produkty?

Pierwsza z wymienionych opcji tylko na pozór jest lepsza. Kupowanie wszystkiego dla wszystkich i na wszystko grozi utratą kontroli nad stanami magazynowymi i może sprawić, że w krótkim czasie w aptece będą zalegać preparaty na granicy terminu ważności lub przeterminowane, a to prosta droga do strat finansowych.

Zalety analizy grup asortymentowych:

  • zwiększenie marży kwotowej,
  • kontrolowanie cen produktów w danej grupie,
  • porównanie cen u konkurencji,
  • nadzór nad rotacją,
  • optymalizacja asortymentu,
  • bieżąca kontrola polityki asortymentowej.

Korzyści dla apteki z pracy na grupach asortymentowych:

  • większy zysk ze sprzedaży preparatów z danej kategorii,
  • świadomość „składu” danej kategorii (ułatwia to wyprzedanie zbędnych preparatów i skupienie się tylko na tych, które są rentowne),
  • możliwość rozszerzenia danej kategorii o preparaty bardziej rentowne,
  • praca na preparatach o dobrej marży i atrakcyjnej cenie dla pacjenta (uzyskanie przewagi konkurencyjnej),
  • bardziej świadome decyzje w zakresie ekspozycji (co aptece opłaca się eksponować na półkach),
  • bardziej efektywne zarządzanie magazynem (ograniczenie zamrażania pieniędzy w mniej rentownych preparatach),
  • informacje przydatne w rekomendacji zamienników,
  • bardziej efektywne zarządzanie cenami poszczególnych preparatów w aptece.

Kategoryzacja – i co dalej?

Podział asortymentu w aptece na kategorie (mama i dziecko, grypa i przeziębienie, trawienie, alergia itp.) ułatwia poruszanie się w gąszczu produktów zarówno pacjentom, jak i personelowi apteki. Jednak sama kategoryzacja w przestrzeni ekspozycyjnej nie wystarczy. Aby mieć pełną informację na temat tego, co tak naprawdę mamy w aptece, kategoryzacja powinna być odzwierciedlona w systemie komputerowym. Warto przeanalizować asortyment, tworząc tzw. grupy asortymentowe. Można to robić według różnych kryteriów, w zależności od potrzeb grupując preparaty według:

  • substancji czynnej (np. ibuprofenum),
  • wskazań terapeutycznych (np. nadciś- nienie),
  • postaci leku (np. gardło – syropy, przeziębienie – saszetki, przeziębienie – tabletki).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum