O tym, jak ważny jest odpoczynek i odpowiednia regeneracja, nikogo nie trzeba przekonywać.

Czy umiesz odpoczywać?

Ale jak wcielić tę wiedzę w życie, zwłaszcza w czasach zwiększonej presji na wyniki? W poniższym artykule przedstawiam kilka cennych wskazówek, o co zadbać, aby zarówno ciało, jak i umysł były bardziej zrelaksowane.

Skupiam się na czterech strefach:

  • fizycznej,
  • emocjonalnej,
  • mentalnej,
  • poczucia celu.

Tylko wtedy, gdy zadbasz o każdą z nich, możliwa jest pełna regeneracja i poczucie szczęścia. Potraktuj więc swój organizm holistycznie, porcjując mu lekarstwa na każdą partię.

Strefa fizyczna to: sen, dieta, kondycja, zdrowie, poziom energii.

  • Sen – mówiąc o śnie należy zadbać o dwa jego aspekty: nocny i dzienny. Nocą dla jak najlepszej regeneracji wskazane jest spać w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu przez minimum 7–8 godzin. Optymalna długość snu jest indywidualną sprawą i na pewno wiesz, po ilu godzinach czujesz się wyspany. Zwróć uwagę, jak często dajesz sobie możliwość wyspania się. Chcę ci zaproponować dołożenie małej dawki snu w ciągu dnia, czyli po prostu drzemki. Powinna ona trwać do 20 minut (z nastawionym budzikiem) i zakończyć się, nim organizm zdąży wejść w fazę snu głębokiego. Taki zastrzyk snu w ciągu dnia pozwoli twojemu organizmowi zregenerować siły na dalszą część zaplanowanych działań. Jeśli nie masz szansy na zrobienie sobie drzemki z powodu pracy, to spróbuj położyć się na chwilę zaraz po przyjściu do domu, a zauważysz znaczący wzrost efektywności i koncentracji.
  • Dieta odpowiednio zbilansowana, składająca się z regularnych posiłków i uzupełniana dużą dawką wody wypijanej w ciągu dnia. O tym też zapewne przeczytałeś już niejeden artykuł, ale przyznaj się: czy dbasz o to, by codziennie pić dostatecznie dużo wody? Wody, nie kawy! Jeśli nie, to organizm szybko ci o tym przypomni – bólem głowy, problemami z pamięcią itd.
  • Kondycja sport to zdrowie, zarówno to fizyczne, jak i psychiczne. Dlatego zachęcam, abyś każdego dnia znalazł czas na choćby krótką aktywność fizyczną. Poranna joga czy rozciąganie rozkręcą twój organizm i naładują na cały dzień. Wieczorny, trzydziestominutowy jogging pozwoli rozładować stres nagromadzony w ciągu dnia. Priorytetem jest ruch, dyscyplina jest mniej ważna. Znajdź swoją ulubioną i zacznij się ruszać. Spacer też jest dobrym pomysłem.
  • Poziom energii być tu i teraz, bez analizowania odbytych spotkań i bez snucia planów na jutro i dalszą przyszłość – tak zregenerujesz swój poziom energii. Ideą mindfulness jest celebrowanie aktualnych doświadczeń, docenianie ich i zauważanie. To, do czego chcę cię zachęcić, to uważne przeżywanie chwili, w której się obecnie znajdujesz. Przyjrzyj się temu, jak się czujesz w tym momencie, jakie sygnały wysyła twoje ciało. Usłysz myśli w swojej głowie, bez ich oceniania i analizowania. Przygotuj sobie pyszny posiłek i celebruj go, postaraj się poczuć wszystkie smaki na talerzu, dostrzec kolory i zapachy. Nic więcej i aż tyle.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak się przygotować do nadchodzącego tygodnia?

Jak się przygotować do nadchodzącego tygodnia?

Na pytanie, czy rozdzielać życie zawodowe od osobistego i popołudniami oraz w weekendy pozostawiać je w miejscu pracy, a nie zabierać fizycznie czy psychicznie do domu, odpowiedziałabym stanowczo: tak. Pracujesz co najmniej 40 godzin tygodniowo. Specyfika pracy i konieczność nawiązywania i podtrzymywania relacji z pacjentami rządzą się swoimi prawami. Lata spędzone przeze mnie w branży medycznej niejednokrotnie tak właśnie wyglądały. Z tej perspektywy tym bardziej mogę stwierdzić, że każdy dzień wolny powinien być czasem odpoczynku, nie tylko tego fizycznego, ale przede wszystkim psychicznego. Pomyślisz zapewne: łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Przecież mam tyle pracy, że inaczej się nie da.

Czytaj więcej

Aplikacje mobilne przydatne farmaceutom

Aplikacje mobilne przydatne farmaceutom

Minęły już czasy, kiedy w codziennej pracy farmaceucie wystarczał sprawny, analityczny umysł, wprawna ręka w recepturze, kartka i długopis. Żyjemy w czasach rewolucji technologicznej i bez pomocy laptopa, tabletu czy smartfonu trudno wyobrazić sobie pracę w aptece. Jakich narzędzi powinien zatem używać nowoczesny farmaceuta?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama