Indywidualne pokłady motywacji może w sobie odnaleźć każdy. Bardzo ważne jest, aby wcześniej uświadomić sobie, co popycha nas do działania, a co sprawia, że odwlekamy realizację swoich celów. Jak to zrobić i w jaki sposób przejść od słów do czynów?

Zanim przejdziemy do tematu automotywacji i tego, jak z nią pracować, należy uściślić, co tak naprawdę cię motywuje, co przeszkadza w osiąganiu sukcesu, jakie cele sobie stawiasz, a jakie masz nawyki? Motywować mogą m.in.: pieniądze, rodzina, dążenie do szczęścia, dobra materialne czy chęć rozwoju osobistego. Na początek odpowiedz sobie szczerze: Co chcesz osiągnąć? Jaki masz cel? Co powoduje, że go nie realizujesz?

Automotywacja to proces dynamiczny, na który składa się pięć obszarów:

  •  myślenie sprzyjające motywacji;
  •  właściwie postawione cele;
  •  umiejętność kontrolowania emocji;
  •  umiejętność zmiany otoczenia;
  •  umiejętność korzystania z własnych kompetencji.

Myślenie sprzyjające motywacji

To kluczowy element w dążeniu do celu i osiąganiu sukcesu. To, jak myślisz o danej czynności determinuje sposób, w jaki zamieniasz te myśli w czyny. Zastanów się, czy twoje przekonania na dany temat cię wspierają, czy powodują, że odczuwasz dreszczyk podniecenia? Czy wręcz przeciwnie – blokują cię, a w głowie słyszysz głos wewnętrznego krytyka?

Weź pod uwagę trzy najmocniejsze przekonania i wypisz, jakie towarzyszą im myśli. Następnie dopisz po pięć konkretnych potwierdzeń takich myśli, które cię w nich utwierdzają. Przykładem będzie „chcę schudnąć”. Masz poczucie, że jesteś zdeterminowany, by je pogłębić. Znajdź pięć potwierdzeń ze swojego dotychczasowego życia, kiedy udało ci się być konsekwentnym i zdeterminowanym.

Właściwie postawione cele

Sposobów wyznaczania celów jest kilka (w dalszej części artykułu został opisany sposób WARTO). Niezależnie od tego, jakiej metody użyjesz, by sprecyzować swój cel – najważniejsze, żebyś go miał. Wyznacz konkretną sytuację, oczekiwany efekt. Znacznie ułatwia to działanie, jest drogowskazem w dążeniach do celu, odpowiedzią, gdy pojawi się chwila zawahania i zwątpienia (a zapewne się pojawi). Cel nadrzędny to efekt, do którego chcemy dojść. Możesz też wyznaczyć pomniejsze cele, tak zwane kamienie milowe, które w trakcie krętej drogi, pomagają z niej nie zboczyć. Dodatkowo ich określenie pozwala utrzymać motywację dzięki celebracji mniejszych sukcesów.

Umiejętność kontrolowania emocji

Oprócz myśli, naszym działaniom towarzyszą nierozerwalnie emocje. To od nich również zależy, z jakim nastawieniem podejmujemy wysiłek i realizujemy wyznaczony cel. Mogą nas wspierać lub demotywować. Co do zasady, myśli nie da się kontrolować, gdyż powstają samoistnie. Masz za to wpływ na to, jakie konkretne zdarzenie wywołuje myśli. Następnie jakie powodują emocje, a po nich jakie konkretne reakcje. Umiejętność kontrolowania emocji to zdolność do zamiany tych blokujących, przeszkadzających i ograniczających w takie, które wspierają i podnoszą motywację do działania. Czy obserwowałeś, jak reaguje twoje ciało, jakie emocje się w tobie pojawiają, gdy pomyślisz o wyznaczonym zadaniu? Kiedy ostatnio dopuściłeś do głosu tego wewnętrznego siebie? Bez spójności pomiędzy myślami, celem i emocjami będzie ci bardzo trudno działać. Negatywne, demotywujące myśli będą bojkotowały twoje działania. Dlatego tak ważne jest, abyś poświęcił chwilę i poobserwował, posłuchał siebie w tym zakresie. Zapisz na kartce to, co przychodzi ci do głowy, a potem rozpraw się z negatywnymi przekonaniami, zamieniając myśli na te pozytywnie wspierające.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Pobierz pliki:

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 80/2020

Nie dać się zwariować , czyli o stresie w pracy farmaceuty

BIKA_80_60.jpg

„Uspokój się, przestań się złościć. Nie stresuj się”. To słowa, które w naszej kulturze słyszymy tak często, że stają się dla nas jedynym sposobem radzenia sobie z tym, co odczuwamy. W dzisiejszym świecie podwyższony poziom stresu jest codziennością, a rzeczywistość apteczna dostarcza farmaceucie go coraz więcej. Ciągłe zmiany legislacyjne wymuszają na kierownikach wiele zmian w prowadzeniu apteki, a te – stawiają wyzwania ich pracownikom.

Czytaj więcej

Farmaceuta – konsultant, sprzedawca, a może doradca?

BIKA_77_59.jpg

Jako farmaceuci możemy zadawać sobie pytanie, kim jesteśmy, wykonując swój zawód i pracując za pierwszym stołem w aptece. Czy może konsultantami lub sprzedawcami, czy też doradcami? Każda z tych opcji wiąże się z przyjęciem przez farmaceutę postawy wobec pacjenta i procesu zakupowego, które będą mieć wpływ na finalne zyski apteki. Jaka jest więc siła naszych rekomendacji i jak wpływa ona na sprzedaż w aptece?

Czytaj więcej

8 blogów farmaceutycznych, które warto śledzić

bika_76_75.jpg

Blogowanie stało się niezwykle popularne. Najczęściej w Internecie można spotkać blogi modowe, kulinarne, podróżnicze. Są również strony tego typu tworzone przez farmaceutów dla farmaceutów. Które z nich warto śledzić, aby być na bieżąco z nowościami z rynku aptecznego? Gdzie znajdziemy analizę najnowszych zmian w prawie farmaceutycznym? Przedstawiam subiektywne zestawienie ośmiu blogów, które warto obserwować.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama