Na pytanie, czy rozdzielać życie zawodowe od osobistego i popołudniami oraz w weekendy pozostawiać je w miejscu pracy, a nie zabierać fizycznie czy psychicznie do domu, odpowiedziałabym stanowczo: tak. Pracujesz co najmniej 40 godzin tygodniowo. Specyfika pracy i konieczność nawiązywania i podtrzymywania relacji z pacjentami rządzą się swoimi prawami. Lata spędzone przeze mnie w branży medycznej niejednokrotnie tak właśnie wyglądały. Z tej perspektywy tym bardziej mogę stwierdzić, że każdy dzień wolny powinien być czasem odpoczynku, nie tylko tego fizycznego, ale przede wszystkim psychicznego. Pomyślisz zapewne: łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Przecież mam tyle pracy, że inaczej się nie da.

Jak się przygotować do nadchodzącego tygodnia?

Chcę ci zaproponować spotkanie z uważnością. To wstęp do mindfulness, dzięki któremu od kolejnego tygodnia zarówno czas służbowy, jak i ten prywatny będą przeżywane bardziej świadomie, a co za tym idzie, również bardziej efektywnie. Jak to zrobić? Jak z każdą inną zmianą, najlepiej wprowadzać ją etapami.

Dlaczego jest to tak ważne i potrzebne? Niech odpowiedzią i wstępem będą słowa guru mindfulness, Jona Kabata-Zinna: „Najlepszym sposobem na uchwycenie chwil jest zwrócenie uwagi. W ten sposób kultywujemy uważność. Uważność oznacza przebudzenie. Oznacza to, że wiesz, co robisz”. Na co dzień nasz umysł zaprząta wiele myśli, przez co jest on zawieszony albo w przeszłości, analizując ją i rozpamiętując, albo w przyszłości – zatracając się w sprawach lub problemach, które dopiero czekają na realizację. Dodatkowo jest cały czas atakowany przez setki rozpraszaczy, sygnałów i informacji. Dzisiejszy człowiek przyswaja w ciągu jednego tygodnia tyle informacji, ile nasi przodkowie pół wieku temu w ciągu roku. Badania pokazują również, że ludzki umysł jest w stanie efektywnie przyswoić około 110 bitów na sekundę. Jedna mówiąca do nas osoba, jeśli chcemy słuchać jej ze zrozumieniem, dostarcza nam około 60 bitów danych na sekundę. Właśnie dlatego nie jesteśmy w stanie efektywnie słuchać dwóch osób jednocześnie. Idąc jeszcze dalej – badania wskazują, że umysł przeciętnego człowieka przez blisko połowę czasu błądzi myślami po obszarach totalnie niezwiązanych z wykonywanymi czynnościami, co jest sporym wyzwaniem w obszarze efektywności realizowanych zadań. Jak często łapiesz się na tym, że w trakcie podróży samochodem autostradą dopiero przy bramkach orientujesz się, że właśnie przemierzyłeś kilkaset kilometrów?

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Pobierz pliki:

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Aplikacje mobilne przydatne farmaceutom

Aplikacje mobilne przydatne farmaceutom

Minęły już czasy, kiedy w codziennej pracy farmaceucie wystarczał sprawny, analityczny umysł, wprawna ręka w recepturze, kartka i długopis. Żyjemy w czasach rewolucji technologicznej i bez pomocy laptopa, tabletu czy smartfonu trudno wyobrazić sobie pracę w aptece. Jakich narzędzi powinien zatem używać nowoczesny farmaceuta?

Czytaj więcej

Jak pracować nad umiejętnością adaptacji do nowych warunków

Jak pracować nad umiejętnością adaptacji do nowych warunków

Szybkie tempo zmian, nie tylko w biznesowym środowisku, lecz także w życiu osobistym, stało się normą. Jak należy wobec tego podejść do nowości, by czas potrzebny na adaptację był krótki, a efekty coraz lepsze? W poniższym artykule opisano, jak polubić zmianę i czerpać z niej korzyści.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama