Biuletyn Informacyjny Kierownika Apteki 49/2015

BIKA_49.jpg

Patent na przyszłość

Początek roku w branży farmaceutycznej przypomina film Hitchcocka – najpierw trzęsienie ziemi, a potem napięcie będzie rosnąć. Mamy więc spór o tabletki „dzień po” – NRA apeluje, by wydawane były one wyłącznie na receptę, część środowiska chce zwiększenia uprawnień farmaceutów i wyodrębnienia kategorii leków łączących cechy Rp i OTC, wydawanych właśnie przez nich, jeszcze innych emocjonuje wyłącznie bałagan formalny i decyzyjny wokół zmiany kategorii dostępności tabletek. Rozmaitych opinii nie brak też w temacie propozycji dotyczących wywozu leków i zmiany ustawy Prawoa farmaceutyczne. Tu jednak zdaje się, że przynajmniej co do diagnozy większość się zgadza, a ta brzmi: jest źle, a jaki będzie efekt proponowanych zmian – zobaczymy.

Czy to nam się podoba, czy nie, zmiany są nieuchronne, na co wskazuje w swoim tekście T. Juńczyk. Te prawne analizuje B. Zalewska w obszernym tekście o tym, czego można się spodziewać w 2015 roku. Pojawiające się coraz śmielej możliwości uzyskania dofinansowania z unijnych dotacji przedstawia Iwona Łopaczyk. Nowy rok to także okazja do zrewidowania dotychczasowych strategii i – być może – sięgnięcia po nowe rozwiązania. Przybliżamy Państwu szczegóły związane z działaniem grup zakupowych oraz potencjalnym obniżeniem kosztów przez zmianę dostawcy energii.

O tym, czym jest marketing apteczny w warunkach zakazu reklamy i jak się ma do misji zawodu farmaceuty, pisze M. Chalimoniuk- Nowak. Z kolei J. Klepaczewski sugeruje, by oprzeć się na konkretnej koncepcji i radzi, jak przygotować strategię i wdrożyć rozwiązania z niej wynikające.

PDF download is available for logged users only. Log in or select best subscription option here.

Log in Order a subscription Order this issue

Articles

no. 49/2015

Marketing apteki – czyli co?

Czy obecnie można jeszcze mówić o „marketingu w aptece”? Jakie działania promocyjne są dozwolone i jakie szanse mają apteki, by skutecznie konkurować z drogeriami oferującymi znaczną część asortymentu aptecznego (oferta OTC i dermokosmetyków)? Wreszcie, czy określenie „promocja” w ogóle może być stosowane w przypadku aptek?
Read more
no. 49/2015

Grupy zakupowe aptek – czy warto?

Właściciele i kierownicy aptek indywidualnych mają w obecnych czasach twardy orzech do zgryzienia. Konkurencja ze strony sieci, sprzedaż preparatów OTC choćby na stacji benzynowej, problemy wynikające z wyprowadzania leków z polskiego obrotu – wszystko to sprawia, że coraz trudniej jest przetrwać na rynku. Ponadto często farmaceuci, których podstawowym zadaniem jest dbałość o dobro pacjenta, zostają...

Read more
no. 49/2015

Zarządzanie zmianą

Każda osoba zarządzająca, bez względu na to, czy pracuje w potężnej firmie, czy jest menedżerem kilkuosobowego zespołu, staje od czasu do czasu przed trudnym zadaniem wprowadzenia jakiejś zmiany. Może to dotyczyć wdrożenia nowych rozwiązań, modyfikacji dotychczasowego trybu czy metod pracy, struktury organizacji (awanse, zwolnienia, zmiana zakresu obowiązków) czy choćby przeorganizowania przestrzeni,...

Read more
no. 49/2015

Jak wybierać sprzedawcę energii? Mądrze!

Dziś w Polsce energię elektryczną można kupić od każdego sprzedawcy posiadającego licencję, bez względu na miejsce zamieszkania czy prowadzenia biznesu. W ciągu kilku lat, od czasu zliberalizowania rynku energii elektrycznej, jak podaje Urząd Regulacji Energetyki, zmiany sprzedawcy dokonało już prawie czterysta tysięcy odbiorców. Jak wybierać mądrze? Na co zwracać uwagę?

Read more
no. 49/2015

Burns. Causes, symptoms and treatments

A burn is damage to your body’s tissues (including airways), caused by heat, chemicals, electricity, sunlight or radiation1. Scalds from hot liquids and steam, flammable liquids and gases are the most common causes of burns. While burns are caused by a dry heat, as touching hot objects, scalds are caused by hot liquids and steams. Both: burns and scalds, are treated in the same way.

Read more
no. 49/2015

Mikroflora jelitowa – klucz do zdrowego organizmu?

Bakterie zasiedlające ludzkie jelito są niezbędne do zachowania zdrowia. Coraz większa liczba badań naukowych wskazuje na zaburzenie mikroflory jelitowej jako przyczynę rozwoju i podtrzymania rosnącej grupy chorób. Życie współczesnego człowieka nie sprzyja zachowaniu prawidłowej mikroflory jelitowej. Na bakterie jelitowe negatywnie wpływa zanieczyszczenie środowiska, spożywanie wysokoprzetworzonej...

Read more
no. 49/2015

Koniec kryzysu na rynku aptek?

W ubiegłym roku wzrosła sprzedaż produktów farmaceutycznych w aptekach – Polacy wydali około 28,5 mld zł, czyli o 800 mln zł więcej niż w 2013 roku. Eksperci mówią o stabilizacji po kryzysie, jaki wywołała ustawa refundacyjna. Chociaż sprzedaż pozaapteczna jest nie po myśli farmaceutów i budzi pytania o bezpieczeństwo pacjentów, dane mówią, że w marketach i na stacjach benzynowych zostaje mniej niż...

Read more
no. 49/2015

Co nas czeka w 2015 roku?

Początek roku to dobry moment, by z lotu ptaka spojrzeć na planowane zmiany, które będą miały znaczenie dla branży w najbliższych miesiącach. Opublikowana 8 stycznia 2015 r. w Dzienniku Ustaw ustawa zmieniająca ustawę – Prawo farmaceutyczne oraz niektóre inne ustawy zakłada liczne zmiany: od ograniczenia obrotu sfałszowanymi produktami leczniczymi oraz dostosowania polskiego porządku prawnego do przepisów...

Read more
no. 49/2015

Przyszła mama jako pracownik

Okres ciąży to dla każdej kobiety ważne wydarzenie w życiu osobistym, ale niesie ono za sobą także określone skutki w życiu zawodowym. Ustawodawca uwzględnił tę szczególną sytuację w specjalnej regulacji prawnej w zakresie samego Kodeksu pracy, ale również odniósł się do niej w ramach innych aktów prawnych, choćby w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie...

Read more
no. 49/2015

Przechowywanie produktów leczniczych oraz kontrola w aptekach

Poniższy artykuł prezentuje podstawowe wymagania, jakie muszą spełniać apteki i punkty apteczne, w których przechowywane są produkty lecznicze i wyroby medyczne. Poza wskazaniem wymagań dotyczących pomieszczeń, sposobu oznaczania produktów leczniczych i urządzeń znajdujących się w aptekach ogólnodostępnych, szpitalnych oraz punktach aptecznych zostaną też wskazane uprawnienia kontrolne Państwowej Inspekcji...

Read more
no. 49/2015

Wiele ogniw łańcucha

Rok 2014 minął w środowisku farmaceutycznym przede wszystkim pod znakiem głośnej dyskusji dotyczącej tzw. odwróconego łańcucha dystrybucji. Nielegalny wywóz leków odcisnął, niestety, swoje piętno nie tylko na winnych tego procederu. Czy proponowane przez Sejm zmiany powstrzymają znikanie z rynku niezbędnych w Polsce leków?

Read more
no. 49/2015

Dotacje unijne – na co mogą liczyć przedsiębiorcy w nowej perspektywie?

Z unijnej skarbonki, z łącznej puli 325 mld EUR przeznaczonej na lata 2014– –2020, Polska otrzymała 82,5 mld EUR, stając się tym samym ponownie największym beneficjentem funduszy wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Ile z tych środków zostanie skierowane dla przedsiębiorców? Na jakiego typu przedsięwzięcia beneficjenci mają największe szanse uzyskać dofinansowanie? Jakie zmiany zostały wprowadzone...

Read more
no. 49/2015

7P w zarządzaniu apteką – wracamy do marketingu‑mix

Początek roku to dobry moment, aby dokonać analiz poprzednich dwunastu miesięcy oraz wyciągnąć wnioski i na tej podstawie ocenić własną działalność – sprawdzić, co było zrobione dobrze, co mogło być zrobione lepiej, a czego nie udało się zrealizować. Dobra analiza poniesionych kosztów działalności powinna skutkować podjęciem decyzji wpływających na wydatki w kolejnym roku, oczywiście, mające na celu...

Read more

Advertisement