Biuletyn Informacyjny Kierownika Apteki 31/2012 (czerwiec)

Biuletyn Informacyjny Kierownika Apteki nr 31/2012 -

Właśnie rozpoczęła się długo oczekiwana impreza sportowa Euro 2012, a do Polski przyjechało wielu kibiców z zagranicy. Pojawia się wiele pytań, jak poradzimy sobie z organizacją tak wielkiego przedsięwzięcia i, co szczególnie ważne, z obsługą medyczną. W miastach, w których odbywają się mecze, z pewnością wszystkie apteki właściwie przygotowały się do obsługi kibiców. Kluczowe jest pokonanie bariery językowej, aby doradzić i polecić właściwe leki.

Wszystkim farmaceutom pracującym w miastach, w których będą odbywać się mecze, polecam również szczegółowe opracowanie zamieszczone na stronie Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie dotyczące realizacji recept dla pacjenta z UE lub z Kartą Polaka, które obowiązują m.in. w czasie Mistrzostw Europy w piłce nożnej. W podsumowaniu znajdują Państwo praktyczne informacje, np. od 10 marca już nie trzeba nic kserować i dołączać do zestawienia refundacyjnego, tylko żądać okazania, zgodnie z §16.1.e rozporządzenia w sprawie recept, zamiast numeru paszportu numeru innego dokumentu, ale tylko takiego ze zdjęciem, lub numeru Karty Polaka. W opracowaniu znajdą Państwo również wzory kart, a także wyjątki od ogólnych zasad, na które warto zwrócić uwagę.

Tym Państwa, którzy chcą odpocząć od emocji związanych z Euro 2012, szczególnie polecam czerwcowy numer apteki. Znajdą w nim Państwo wskazówki do postępowania z różnymi typami pacjentów, prowadzenia doradztwa w przypadku pacjentów z chorobą lokomocyjną, a także wytyczne do wystawiania i realizacji recept – praktyka pokazuje, że wciąż wielu z Państwa spotyka się z niewłaściwie wystawionymi drukami.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 31/2012

„Instrukcja obsługi” pacjentów apteki

Poznanie motywów zakupowych naszych klientów oraz ich jako „typów” psychologicznych jest istotne, ponieważ daje nam instrukcję obsługi do konkretnego modelu pacjenta. Brak dopasowania do różnych postaw klientów to istotny błąd w codziennej pracy, od tego bowiem zależy, czy nawiążemy kontakt zakończony zaufaniem.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Sytuacje konfliktowe – szansa czy zagrożenie

Słuchając doniesień ze świata o konfliktach w Afganistanie, Zatoce Perskiej czy na Falklandach, podświadomość może kojarzyć ten termin głównie z wojną, przelewaniem krwi. Jak to bywa w języku potocznym, słowo może mieć wiele różnych znaczeń. Tak jest również z wyrazem „konflikt”.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Kontrowersyjne wydatki w aptece

Jak powszechnie wiadomo, przedsiębiorcy, w tym właściciele aptek, nie chcą płacić wysokich podatków. Sposobem na płacenie mniejszych danin publicznych jest generowanie kosztów i tym samym zmniejszenie podstawy opodatkowania. Dlatego na tym tle niezwykle często dochodzi do sporów z organami podatkowymi.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Korzyści z zatrudnienia osoby bezrobotnej w aptece

Pracodawcy często mają problem ze znalezieniem pracownika, dodatkowo koszty zatrudnienia są znaczne. Dlatego warto rozważyć możliwość zatrudnienia bezrobotnego czy też osoby niepełnosprawnej, dzięki czemu można obniżyć koszty funkcjonowania apteki i uzyskać z tego tytułu wymierne korzyści.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Procedura mycia i dezynfekcji rąk

Cel:

  • usunięcie flory przejściowej i częściowo stałej skóry rąk,
  • zapobieganie zanieczyszczeniom krzyżowym i skażeniu wtórnemu sporządzanych produktów leczniczych.
Czytaj więcej
nr 31/2012

Zasady stosowania leków przeciwgorączkowych i przeciwbólowych u dzieci i niemowląt

Stosując farmakoterapię u noworodków, niemowląt czy dzieci, należy przede wszystkim uwzględnić odmienność w budowie organizmu najmłodszych. Niewykształcony jeszcze układ enzymatyczny oraz różnice w reakcjach biochemicznych znacząco wpływają na farmakokinetykę leków w ustroju.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Choroba lokomocyjna – przyczyny, objawy, zapobieganie

Choroba lokomocyjna to potoczna nazwa kinetozy, czyli zespołu dolegliwości występujących u ludzi podróżujących popularnymi środkami transportu. Zawroty, bóle głowy, dreszcze, gęsia skórka, nudności, a w końcu wymioty to typowe objawy choroby lokomocyjnej.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Pierwsza pomoc w otarciach naskórka

Otarcie naskórka jest częstą przypadłością zarówno dzieci, jak i ludzi dorosłych. W takich przypadkach niezbędne jest dokładne umycie miejsca urazu, np. ciepłą wodą z mydłem. Następnie dezynfekujemy otarcie jednym z ogólnodostępnych w aptece środków. Są to tradycyjne preparaty, takie jak spirytus salicylowy czy woda utleniona lub nowoczesne preparaty odkażające (z chlorcheksydyną, octanidyną) itp.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Pielęgnacja skóry w ciąży – co doradzać pacjentkom w aptece

Każda przyszła mama zastanawia się, jak pielęgnować skórę w trakcie ciąży, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się rozstępów. Producenci kosmetyków proponują szeroką gamę produktów – obowiązuje podział na specjalne preparaty do pielęgnacji biustu, zapobiegające powstawaniu rozstępów oraz redukujące już istniejące, żele i balsamy ujędrniające ciało po ciąży, preparaty do pielęgnacji brodawek w trakcie...

Czytaj więcej
nr 31/2012

Dane dotyczące rynku farmaceutycznego w kwietniu 2012 r.

Dane za PHARMAEXPERT, podsumowanie z 21 maja 2012 r.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Stosowanie leków we wskazaniu określonym stanem klinicznym – problemy i interpretacje

Problem refundacji leków w przypadku ich stosowania we wskazaniach klinicznych niewymienionych w Charakterystyce Produktu Leczniczego (ChPL) dotyka obecnie wielu chorych. Refundacja leku przysługuje tylko w przypadku, gdy ordynacja lekarska jest zgodna z zarejestrowanymi wskazaniami lub odpowiada zapisom obwieszczenia refundacyjnego.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Kiedy działalność informacyjna jest uważana za działalność reklamową

Zakaz reklamy aptek budzi ciągle niesłabnące emocje. Brak zdefiniowania reklamy nie tylko w samym prawie farmaceutycznym, ale w systemie prawnym w ogóle, rodzi wątpliwości przy próbach prowadzenia działań „z pogranicza”, czyli takich, które sprawiają wrażenie działań innych niż reklamowych.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Wypełnianie druku recepty – praktyczne wskazówki

Każda recepta musi spełniać wymogi ściśle określone przepisami prawa. Przede wszystkim musi być czytelna. Rozporządzenie przewiduje możliwość drukowania treści recepty, co zapewne świadczy na rzecz jej czytelności.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Wysyłkowa sprzedaż leków – regulacje prawne

Polski ustawodawca przewiduje możliwość obrotu produktami leczniczymi za pośrednictwem Internetu jako jednej z kilku form ich wysyłkowej sprzedaży. Zostało to wskazane wprost w przepisie art. 68 ust. 3 Ustawy z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (t.j.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., zwanej dalej „Prawem farmaceutycznym”, a skonkretyzowane w wydanych na jego podstawie przepisach...

Czytaj więcej
nr 31/2012

Pismo NFZ dot. wydawania odpowiedników z 10 maja 2012

Czytaj więcej
nr 31/2012

GIF o udziale przedstawicieli Okręgowych Izb Aptekarskich w postępowaniach administracyjnych

Czytaj więcej
nr 31/2012

Pismo MZ do NIA dot. interpretacji art. 44 ustawy o refundacji leków z 23 maja 2012 r.

Czytaj więcej
nr 31/2012

Komunikat MZ o promocji leków refundowanych

Czytaj więcej

Reklama