Biuletyn Informacyjny Kierownika Apteki 80/2020 (marzec-kwiecień)

BIKA_80.jpg

Braki leków w hurtowniach. Jak radzić sobie z problemem?

Dziś zacznę trochę przewrotnie nie od tematu numeru (choć i o nim będzie kilka słów), lecz od stresu. Zewsząd słyszy się o work-life balance, jakby istniała wyraźna granica między życiem prywatnym i zawodowym, a oba światy się nie przenikały. Tymczasem, nawet jeśli staramy się nie przynosić pracy do domu i odwrotnie, to jedna rzecz z nami zostaje – nasze emocje, niestety często te negatywne. Kiedy je tłumimy, poziom stresu rośnie, a jeśli nie zmieniamy tego stanu, nasze ciało w końcu zaczyna się buntować. Emocje – i te dobre, i złe, jeśli są uświadomione i wykorzystywane zgodnie ze swoim przeznaczeniem (jako źródło informacji o sobie i o otoczeniu), mogą być przydanym drogowskazem. O tym, jak radzić sobie ze swoimi emocjami i zaprząc je do działania na naszą korzyść, przeczytają Państwo w artykule Katarzyny Drążkowskiej, do którego lektury bardzo zachęcam.

W ostatnim czasie najczęstszym pytaniem, padającym z ust pacjentów nie jest to o cenę, lecz o dostępność leków. Ich brak w aptekach to bardzo częsty problem, nawet jeśli wydaje się nam, że sytuacja w końcu została opanowana. W Temacie numeru przyglądamy się skali zjawiska, zastanawiamy się, co jest jego przyczyną, oraz przedstawimy gotowe rozwiązania, które mogą pomóc wyjść z opresji farmaceutom oraz pacjentom.

W tym wydaniu piszemy również o tym, jak skutecznie odwołać się od decyzji GIF, w jaki sposób negocjować warunki handlowe z dostawcami, a także jak zapewnić opiekę farmaceutyczną dziecku do 3. roku życia.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 80/2020

Rabaty w obrocie aptecznym, czyli o warunkach handlowych z dostawcami

BIKA_80_24.jpg

Uzyskiwanie odpowiedniego poziomu marży stanowi jeden z najważniejszych obszarów zarządzania, bez którego utrzymanie rentownej apteki jest niemożliwe. W artykule dotyczącym polityki cenowej, opublikowanym na łamach tego czasopisma w ubiegłym roku (nr 77/2019) pisałem, jak ważnym elementem jest stosowanie odpowiednich rozwiązań pricingowych. To jednak nie wystarczy. Jeżeli nie zadbamy także o odpowiedni...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Jak mówić do pacjentów językiem korzyści?

BIKA_80_29.jpg

Lojalność pacjentów wobec apteki uwarunkowana jest nie tylko ceną i jakością oferowanych produktów, ale w głównej mierze przygotowaniem i umiejętnościami społecznymi personelu. Jednym z narzędzi przydatnych w zapewnieniu profesjonalnej obsługi pacjenta jest język korzyści. Warto wiedzieć, jak można wykorzystać go w codziennej pracy za pierwszym stołem, aby efektywnie przekazywać informacje o oferowanych...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Leksykon badań. Testy alergiczne

BIKA_80_47.jpg

Choć wiadomo, że alergie są powszechnym problemem medycznym, to jednak częstość ich występowania wprawia w osłupienie. Jak podają statystyki, w tej chwili z ich powodu cierpi 7 mln Europejczyków. Dolegliwości na tle alergicznym mogą się pojawić na każdym etapie życia i w każdej grupie wiekowej. Objawy nie zawsze są specyficzne, a diagnostyka jest często długa i bezowocna. Dobrze więc, że zwiększa się...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Supplements in vegetarian and vegan diet

BIKA_80_52.jpg

What is an ideal healthy eating food pyramid for vegetarians? Regarding a new science shaping, an ideal healthy food pyramid for all people should make a great balance between fitness, health and nutrition. It means we are supposed to stay active, find better nutritional choices and develop lifelong healthy habits. Vegetarianism has been concerned as one of the best diet and, increasingly, more people...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Recepturowe leki dla osób leżących

BIKA_80_35.jpg

Ograniczona aktywność ruchowa oraz zdeterminowane przez wiele schorzeń długotrwałe przebywanie w pozycji leżącej prowadzą do istotnych zaburzeń funkcjach fizjologicznych organizmu. Bardzo ważna jest w tej sytuacji odpowiednia profilaktyka zapobiegająca skutkom unieruchomienia, a w razie ich występowania – adekwatne leczenie. Kluczem do uniknięcia poważnych komplikacji jest udana współpraca wykwalifikowanego...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Czy polskie apteki i pacjenci są gotowi na opiekę farmaceutyczną

BIKA_80_42.jpg

O opiece farmaceutycznej mówi się niemal od 20 lat, a mimo to polska apteka wciąż jest głównie placówką handlową, w której jakiekolwiek dodatkowe usługi, poza krótką poradą znad pierwszego stołu, są niedostępne.

Czytaj więcej
nr 80/2020

Opieka farmaceutyczna nad dzieckiem do 3. roku życia

BIKA_80_55.jpg

Pacjent dziecięcy w kontekście opieki farmaceutycznej to jedno z częstszych i większych wyzwań w codziennej pracy za pierwszym stołem. Szczególnie dzieci do 3. roku życia stanowią newralgiczną podgrupę, ponieważ reakcje organizmu u tak małych pacjentów mogą znacząco odbiegać od tych, które łatwo przewidzieć u dorosłych. Wymaga to od farmaceuty nie tylko wiedzy, co wolno stosować, a czego nie, lecz...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Braki leków w hurtowniach. Jak radzić sobie z problem?

BIKA_80_3.jpg

W ostatnim czasie najczęstszym pytaniem, które pada z ust pacjentów nie jest to o cenę, lecz o dostępność produktu leczniczego. Niestety brak leków w aptekach jest tematem, który wraca jak bumerang – momentami sytuacja wydaje się być opanowana, by za kilka dni osoby przewlekle chore nie były w stanie kontynuować terapii. W poniższym artykule przyjrzymy się dokładnie skali problemu, zastanowimy się,...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Prawo w Pigułce. Recepty – środki odurzające i substancje psychotropowe

BIKA_80_8.jpg

Zmiana rozporządzenia dotyczy recept na preparaty zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe.

Czytaj więcej
nr 80/2020

Odwołanie się od decyzji GIF – jak robić to dobrze?

BIKA_80_9.jpg

Jedną z naczelnych zasad postępowania administracyjnego jest dwuinstancyjność. Oznacza ona, że od decyzji wydanej w pierwszej instancji można odwołać się do drugiej instancji. Odwołanie należy do środków zaskarżenia, za pomocą których uprawniony może żądać weryfikacji rozstrzygnięć administracyjnych wydanych przez organy administracji publicznej w celu ich zmiany bądź uchylenia.

Czytaj więcej
nr 80/2020

Reklamacje i zwroty w aptece

BIKA_80_14.jpg

Do jednego z praw konsumenckich można zaliczyć możliwość zwrotu i reklamacji zakupionego produktu. Należy jednak pamiętać, że w aptekach oprócz praw konsumenta kwestię zwrotów reguluje również Prawo farmaceutyczne, które w tej sprawie jest nieco bardziej restrykcyjne dla pacjentów. Proste i jasne wytłumaczenie pacjentom przez pracowników aptek zasad dotyczących zwrotów towarów zakupionych u nich w...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Reklama skierowana do profesjonalistów. Czy można więcej?

BIKA_80_18.jpg

Rozwój technologii i informacji wkracza coraz śmielej w kolejne obszary naszego życia. Ewoluują w związku z tym zarówno formy oraz hasła przekazów reklamowych, jak i sposoby prowadzenia akcji marketingowych. Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu, a każdy zna jej zalety. Istotne jest jednak, aby wiedzieć, na jakich zasadach można prowadzić dana działania – tak, aby przekaz reklamowy nie...

Czytaj więcej
nr 80/2020

Prawo w Pigułce. Realizacja e‑recept

BIKA_80_8.jpg

Zmiana ma na celu doprecyzowanie kwestii terminu realizacji recept w postaci elektronicznej.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 80/2020

Koronawirus a konieczność wprowadzenia zmian prawnych w wielu dziedzinach – co się zmieniło?

Covid-19.jpg

Z każdym dniem przyglądamy się sytuacji, w której narasta zagrożenie epidemii i rozprzestrzeniania się choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2 („COVID-19”). Widmo epidemii ciąży również na Polsce. W chwili przygotowania niniejszego komentarza Minister Zdrowia potwierdził ponad 300 przypadków zachorowań, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że z każdym dniem wskaźnik nowych zachorowań będzie rósł.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 80/2020

Nie dać się zwariować , czyli o stresie w pracy farmaceuty

BIKA_80_60.jpg

„Uspokój się, przestań się złościć. Nie stresuj się”. To słowa, które w naszej kulturze słyszymy tak często, że stają się dla nas jedynym sposobem radzenia sobie z tym, co odczuwamy. W dzisiejszym świecie podwyższony poziom stresu jest codziennością, a rzeczywistość apteczna dostarcza farmaceucie go coraz więcej. Ciągłe zmiany legislacyjne wymuszają na kierownikach wiele zmian w prowadzeniu apteki,...

Czytaj więcej

Reklama