Dermokosmetyki: fakty i mity

BIKA_72_58.jpg

Zmiany na rynku aptecznym, które miały miejsce w ostatnich kilkunastu latach, dotyczą nie tylko Prawa farmaceutycznego, ale również asortymentu dostępnego w polskich aptekach. Wynika to z wielokierunkowych potrzeb pacjentów – jeśli apteka chce być konkurencyjna, musi zawsze wychodzić naprzeciw obowiązującym trendom. Z tego względu oprócz leków, suplementów diety czy wyrobów medycznych w aptekach powinno znaleźć się miejsce dla różnorodnych linii kosmetycznych.

Kupowanie przez Polaków kosmetyków w aptekach staje się coraz popularniejsze. Najnowsze badania przedstawione przez PMR1 wskazują, że rosnąca w ostatnich latach sprzedaż tej grupy asortymentowej jest wynikiem coraz większej liczby alergii stwierdzanych u pacjentów, a co za tym idzie – wzrostu sprzedaży produktów przeznaczonych dla skóry atopowej, głównie dla dzieci.

Duży wzrost sprzedaży zanotowano również wśród produktów kosmetycznych przeznaczonych do pielęgnacji skóry narażonej na otarcia, owrzodzenia, odparzenia czy odleżyny. Innymi popularnymi kosmetykami, po które pacjenci coraz częściej przychodzą do aptek, są kremy do twarzy. Wartość sprzedaży kosmetyków w aptekach w zeszłym roku według Pex Pharma Sequence2 opiewała na kwotę 1,2 mld zł, co przekłada się na 3,6% całkowitej wartości rynku aptecznego w Polsce.

Dlaczego Polacy tak chętnie wybierają apteki jako miejsce zakupu kosmetyków, choć niejedna drogeria jest w nie lepiej zaopatrzona? Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Need For Beuty3, pacjenci doceniają indywidualne podejście, możliwość konsultacji swoich problemów skórnych z farmaceutami i duże zaangażowanie personelu w obsługę. Rosnąca popularność zakupu dermokosmetyków w aptekach ma też negatywną stronę – mity, które wpływają na decyzje pacjentów.

1. Dermokosmetyki posiadają właściwości lecznicze

Fałsz. Wielu pacjentów wierzy, że produkty kosmetyczne kupowane w aptekach posiadają właściwości lecznicze, jednak pojęcie dermokosmetyków według ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach (Dz. U. z 2013 r., poz. 475 z późn. zm.) nie istnieje. Stąd należy je przyporządkować do wielkiej grupy kosmetyków, które można kupić w drogerii lub sklepie wielobranżowym. Wszystkie tego typu artykuły podlegają tym samym restrykcjom przy wprowadzeniu na rynek sprzedaży – muszą przejść testy dermatologiczne i nie mogą posiadać jakichkolwiek substancji zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka. Zgodnie z ww. ustawą kosmetyki stosuje się w celu utrzymania ciała w czystości, jego pielęgnowania, ochrony, perfumowania, zmiany wyglądu lub ulepszenia zapachu. Sam fakt, że ich sprzedaż odbywa się w aptece, nie sprawia jednak, że posiadają dodatkowo właściwości lecznicze.

Warto więc zadać sobie pytanie, dlaczego wielu producentów ogranicza się jedynie do rynku aptecznego, chociaż wybrane produkty mogliby sprzedawać na masową skalę? Jest to zazwyczaj decyzja wynikająca ze strategii marketingowej danej firmy, która chce, żeby były one kojarzone tylko i wyłącznie z wyselekcjonowanym składem ukierunkowanym na opotrzeby konkretnego pacjenta. Dermokosmetyki są przeznaczone do skóry problematycznej (skóra tłusta, sucha) lub zmienionej chorobowo (atopowe zapalenie skóry, problemy alergiczne, trądzik). Wielu producentów dermokosmetyków rozgranicza również swoje produkty dla pacjentek w zależności od wieku.

2. Dermokosmetyki posiadają lepszy skład niż „normalne” kosmetyki

Prawda, ale... Nad składem dermokosmetyków pracuje zazwyczaj cała rzesza pracowników medycznych, począwszy od lekarzy (dermatolodzy, alergolodzy), poprzez kosmetologów, na farmaceutach kończąc. Wszyscy oni starają się, żebydzięki użyciu nowoczesnych technologii, produkty kosmetyczne, które będą oferowane w aptece, posiadały wyjątkowe i niepowtarzalne właściwości. Kosmetyki dostępne w aptekach mają skład oparty w głównej mierze o substancje hipoalergiczne. W przeciwieństwie do perfumowanych produktów kosmetycznych dostępnych w drogeriach te apteczne są zazwyczaj bezwonne lub posiadają delikatny zapach. Tę właściwość szczególnie doceniają osoby wrażliwe na ostre aromaty.

WAŻNE!

Dermokosmetyki a polskie prawo

W polskim prawie nie ma osobnej kategorii dermokosmetyków. Zgodnie z ustawą o kosmetykach z 2001 r. są one częścią dużej grupy kosmetyków i nie mają właściwości leczniczych.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum