Z corocznych raportów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że branża farmaceutyczna jest najbardziej reklamowana w Polsce. Co czwarta reklama w radiu i telewizji dotyczy farmaceutyków. Nie zawsze jednak zawarty w nich przekaz handlowy jest etyczny. Niejednokrotnie świadomie wprowadza konsumenta w błąd.

 

Reklamy leków i suplementów diety od kilku lat są emitowane w czasie największej oglądalności, a ich znaczny odsetek w czasie programów dla dzieci. Zdaniem KRRiT może to negatywnie wpływać na nieletnich odbiorców. Działanie na granicy prawa sprawia, że po obejrzeniu bloku reklam nieświadomy pacjent jest przekonany, że za pomocą farmaceutyków o nie zawsze udowodnionej skuteczności jest w stanie rozwiązać swoje problemy zdrowotne bez konsultacji z lekarzem. Negatywnym następstwem takich działań jest stale rosnący problem nadużywania leków bez recepty i suplementów diety, co prowadzi do zwiększenia związanych z tym powikłań.

Problem nieetycznej reklamy wielokrotnie był podnoszony w Polsce i Europie. W 2001 r. Parlament Europejski i Rada wydał dyrektywę, z której jasno wynika, że z racji niekorzystnego wpływu na zdrowie publiczne niektórych reklam konieczne jest wypracowanie wspólnotowego kodeksu. W Polsce Naczelna Rada Lekarska napiętnowała fałszywy przekaz i pseudonaukowy język reklam, wzywając do większej kontroli spotów emitowanych w środkach masowego przekazu.

Tak krytyczny stosunek do reklam tego typu produktów wcale nie dziwi. Za kreowaniem i produkcją reklam farmaceutyków stoją bowiem całe sztaby ludzi. Ich zadaniem jest stworzenie takiego przekazu, by z jednej strony był on zgodny z przepisami prawa, a z drugiej jak najmocniej oddziaływał na odbiorcę. Nie oznacza to wcale, że reklamy, spełniając surowe przepisy prawa, są w pełni etyczne. Osoby stojące za ich produkcją uciekają się często do różnych manipulacji słowem i obrazem oraz wykorzystują klasyczne techniki wywierania wpływu. Cel tych działań jest jeden – przedstawić swój produkt w najbardziej pozytywnym świetle i nakłonić potencjalnego konsumenta do zakupu.

Nad etycznością reklam w mass mediach czuwa Rada Etyki Reklamy. Niemal co tydzień do jej skrzynki wpływa kilka zaskarżeń dotyczących reklamy suplementów diety. Choć Rada często w trybie natychmiastowym zdejmuje nieetyczne reklamy, to w niektórych przypadkach jest skazana na porażkę w nierównej walce z producentami. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że są firmy, które produkują dwie wersje reklam tego samego produktu – jedną przeznaczoną do emisji w tygodniu oraz drugą – bardziej agresywną, publikowaną w weekend, kiedy Rada Etyki Reklamy nie pracuje.

Znacznie większą kontrolę sprawuje się w Polsce nad reklamą środków leczniczych, która została uregulowana w ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2211 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz. U. z 2008 r. Nr 210, poz. 1327) i podlega określonym w nich ograniczeniom. Wszystkie informacje zawarte w przekazie muszą być zgodne z charakterystyką produktu leczniczego, nie mogą wprowadzać w błąd, powinny prezentować produkt obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu. Produkt leczniczy nie może być również prezentowany przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących reklamy produktów leczniczych sprawuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny.

 

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

8 blogów farmaceutycznych, które warto śledzić

bika_76_75.jpg

Blogowanie stało się niezwykle popularne. Najczęściej w Internecie można spotkać blogi modowe, kulinarne, podróżnicze. Są również strony tego typu tworzone przez farmaceutów dla farmaceutów. Które z nich warto śledzić, aby być na bieżąco z nowościami z rynku aptecznego? Gdzie znajdziemy analizę najnowszych zmian w prawie farmaceutycznym? Przedstawiam subiektywne zestawienie ośmiu blogów, które warto obserwować.

Read more

Podwyżka motywuje na krótko

BIKA_76_9.jpg

Każdy farmaceuta, obejmując stanowisko kierownika apteki, ma pewne wyobrażenie o tym, jakim menedżerem chciałby być dla swojego zespołu. Odnalezienie się w nowej roli nie jest jednak proste, bo przecież nikt nas nie uczy zarządzania grupą ludzi. Jakich błędów w obszarze zarządzania zespołem unikać? W jaki sposób przekazywać trudne decyzje? Jak budować swój autorytet w gronie niedawnych kolegów? I co to znaczy być dobrym szefem? Zapytaliśmy o to Luizę Stroińską, trenerkę biznesu, która od wielu lat szkoli kierowników aptek z umiejętności menedżerskich.

Read more

Konopie medyczne: wciąż sporo znaków zapytania

BIKA_75_58.jpg

W styczniu 2019 r. w polskich aptekach pojawił się nowy surowiec farmaceutyczny – tzw. medyczna marihuana, czyli kwiaty konopi siewnej (Cannabis sativa flos). Jest to efekt wysiłków różnych grup lobbujących za wprowadzeniem zmian w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, która do tej pory uniemożliwiała pacjentom powszechny, legalny dostęp do surowca. W artykule przedstawiono zarys bardzo obszernej problematyki związanej ze stosowaniem medycznych konopi.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama