Dieta kontra migrena

BIKA_68_48.jpg

Według statystyk migrena może dotyczyć 12-28% społeczeństwa. Znaczna część osób cierpiących na to schorzenie powinna zwrócić szczególną uwagę na codzienną dietę. Modyfikacja kilku czynników żywieniowych może uchronić przed kolejnym napadem bólu migrenowego.

Niemal każdy pacjent od czasu do czasu skarży się na ból głowy, którego najczęstszą przyczyną jest przemęczenie lub napięcie nerwowe. Tego typu dolegliwość w odróżnieniu od migreny charakteryzuje się umiarkowaną intensywnością oraz szybkim zanikiem po chwilowym odprężeniu bądź przyjęciu środka przeciwbólowego. Migrena tymczasem jest wyjątkowo uciążliwą chorobą o podłożu neurologicznym. Dotkliwe i niekiedy groźne objawy prowadzą do znacznego pogorszenia jakości życia. W terapii tego schorzenia właściwy styl życia, regularny wysiłek fizyczny czy dbałość o wypoczynek mogą zapobiegać kolejnym napadom migrenowym. Wśród metod zapobiegania oraz łagodzenia wymienia się także stosowanie odpowiedniej diety. Umiejętna modyfikacja jadłospisu może skutecznie zmniejszyć nasilenie oraz częstotliwość dolegliwości bólowych.

Istota migreny

Migrena jest powtarzającym się, najczęściej jednostronnym, pulsującym bólem głowy, trwającym zwykle od kilku godzin do nawet paru dni. W początkowej fazie niezbyt intensywna bolesność odczuwana jest po jednej stronie twarzy, w okolicy skroni lub oka. Z czasem ból stopniowo narasta, obejmując większą połowę głowy. Objawom bólowym często towarzyszą nudności, wymioty, światłowstręt (fotofobia), nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe (fonofobia) oraz utrata łaknienia. Nieraz występuje także drażliwość, kołatanie serca i drętwienie kończyn. Dodatkowo około 1/5 osób cierpiących na migrenę doświadcza zaburzeń widzenia, określanych jako „aura”.

Tego typu dolegliwości mogą występować kilka razy w miesiącu lub kilka w ciągu całego roku. Ich częstotliwość oraz intensywność jest odmienna u różnych pacjentów. Najbardziej podatne na ataki migreny są osoby ambitne, wrażliwe oraz nieodporne na stres. Migrenę diagnozuje się u 15–35% kobiet oraz 5–15% mężczyzn. Objawy pojawiają się również u 4–5% dzieci poniżej 12 r.ż.

Do wystąpienia migreny może prowadzić wiele czynników. Najczęściej są to nagłe zmiany pogodowe, wahania ciśnienia, stres, zaburzenia hormonalne, zmęczenie, brak snu, duży wysiłek fizyczny lub psychiczny, dym tytoniowy, silne zapachy, hałasy oraz wspomniane wcześniej złe nawyki żywieniowe.

Pokarmy migrenogenne

Migrena wywołana przez czynniki dietetyczne występuje zwykle po 24 godzinach od spożycia określonego rodzaju żywności. Jej rozpoznanie i unikanie może pozwolić na zachowanie pełnej kontroli nad kolejnym atakiem migreny. Jednak stopień wrażliwości na poszczególne części składowe diety jest bardzo indywidualny. U jednej osoby już niewielka porcja danego produktu może wpłynąć na pojawienie się migreny, u drugiej natomiast jego znaczna ilość nie prowadzi do żadnych przykrych dolegliwości. Najlepiej zatem, aby osoba cierpiąca na migrenę ustaliła swój jadłospis, zwracając w nim szczególną uwagę na produkty, którym najczęściej przypisuje się zdolności potęgowania objawów migrenowych. Zaliczane są do nich:

  • czekolada – szkodliwość czekolady wzrasta wraz ze wzrostem stężenia w niej kakao. Największe prawdopodobieństwo wystąpienia migreny pojawia się zatem po spożyciu czekolady gorzkiej. Osoby cierpiące na migrenę dobrze tolerują czekoladę białą oraz mleczną;
  • napoje zawierające kofeinę, do których zalicza się kawę, herbatę, napoje energetyczne i napoje typu „cola” – produkty te spożywane często, w dużych ilościach i nagle odstawione mogą prowadzić do wystąpienia, a nawet zaostrzenia bólu migrenowego. Dolegliwości bólowe pojawiają się zazwyczaj w ciągu 24 godzin od zaprzestania spożycia kofeiny i mogą trwać do 7 dni;
  • owoce – największe działanie migrenogenne w tej grupie wykazują owoce cytrusowe, tj. cytryny i grejpfruty. Niektóre osoby cierpiące na migrenę mogą je jednak spożywać w niewielkich ilościach, unikając negatywnych skutków. Duże prawdopodobieństwo pojawienia się migreny występuje również po spożyciu takich owoców, jak: mango, kiwi, papaja, ananas, banany i śliwki;

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum