Dieta łatwostrawna

BIKA_73_50.jpg
no. 73/2019

Dieta łatwostrawna to najczęściej stosowana dieta lecznicza, będąca zarazem najprostszą modyfikacją podstawowego żywienia zdrowego człowieka. W jakich jednostkach chorobowych należy ją stosować? Jakich produktów unikać, a jakie warto wprowadzić do jadłospisu? O tym w artykule.

Główna rozbieżność między zaleceniami dietetycznymi w przypadku osób zdrowych a wymagających zastosowania omawianej diety polega na doborze w jadłospisie produktów lekkostrawnych oraz posiłków przygotowanych z wykorzystaniem technik kulinarnych zapewniających łatwą przyswajalność pożywienia. Celem takiego postępowania jest dostarczenie choremu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, przy jednoczesnej ochronie przewodu pokarmowego, co ma korzystny wpływ na poprawę stanu zdrowia pacjenta. Podstawową zasadą tej diety jest ograniczenie, a w niektórych przypadkach wykluczenie produktów i potraw tłustych, smażonych, pieczonych w tradycyjny sposób, wzdymających, długo zalegających w żołądku lub ostro przyprawionych. Wykaz produktów dozwolonych, częściowo dozwolonych oraz przeciwwskazanych zestawiono w tabeli 1.

W diecie łatwostrawnej znacznemu ograniczeniu ulega również podaż błonnika pokarmowego. Jego ilość można w prosty sposób zredukować poprzez obieranie i gotowanie warzyw, blendowanie, przecieranie przez sito, a także poprzez dobór w diecie oczyszczonych przetworów zbożowych, drobnych kasz oraz delikatnych i dojrzałych warzyw i owoców.

Istotnym elementem diety łatwostrawnej jest także częste spożywanie małych objętościowo posiłków w regularnych odstępach czasu. Zaleca się od 5 do 6 posiłków dziennie, przy czym kolacja powinna zostać zjedzona 3 godziny przed snem. Jednorazowe spożycie zbyt dużej ilości pokarmu obciąża przewód pokarmowy, wydłużając czas trawienia. Dodatkowo potrawy (podawane najlepiej w temperaturze pokojowej) powinny być spożywane powoli, z unikaniem nadmiernego wysiłku przed lub tuż po jedzeniu.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

The most rated herbs in herbal remedies

BIKA_75_54.jpg

Why do we search for herbs? Simply because of their scent, flavour or therapeutic properties. Herbs are natural affordable diet supplementary and they are believed to be always safe, which means they have less side effects than pure drugs. We use herbs to maintain or improve our health.

Read more

Immunożywienie

BIKA_75_49.jpg

Różnorodna i prawidłowo zbilansowana dieta korzystnie wpływa na organizm człowieka, w tym także na poszczególne układy, jak odpornościowy. Manipulacja podażą określonych składników pożywienia, którym przypisuje się funkcje immunomodulatorów, może ukierunkować działanie systemu odpornościowego. Na czym polega koncepcja immunożywienia? Jakie składniki pokarmowe wykazują najsilniejsze działanie immunomodulujące? Jaką rolę we wspomaganiu odporności pełnią probiotyki i prebiotyki?

Read more

Suplementy diety - zło (nie)konieczne?

BIKA_75_44.jpg

Rynek suplementów diety do 2020 r. może osiągnąć wartość 5 mld złotych. Ich reklamy często wprowadzają pacjentów w błąd. Czym różni się suplement diety od leku? Kiedy należy zachować szczególną ostrożność?

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama