Farmaceutom kontrola kojarzy się głównie z inspekcją farmaceutyczną. Nie jest to jednak jedyna instytucja nadzorująca apteki. Szerokie uprawnienia w tym zakresie ma również Główny Inspektor Sanitarny i kierowana przez niego Państwowa Inspekcja Sanitarna. Jak przygotować się do takiej kontroli?

W ostatnim czasie ten temat staje się coraz powszechniejszy. Powodów jest co najmniej kilka. Po pierwsze, jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli z 2017 r., sytuacja na rynku suplementów diety wymyka się spod kontroli organów państwa, co wymusza podjęcie przez Głównego Inspektora Sanitarnego, odpowiedzialnego za bezpieczeństwo żywności, konkretnych działań. Po drugie, od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowa ustawa o produktach kosmetycznych modyfikująca w szczególności zasady odpowiedzialności. Również w tym przypadku obowiązek nadzoru nad rynkiem spoczywa na Głównym Inspektorze Sanitarnym (obok Inspekcji Handlowej). Biorąc pod uwagę te aspekty, można spodziewać się zwiększonej aktywności inspekcji sanitarnej w aptekach.

Zakres kontroli

Zakres uprawnień kontrolnych inspekcji sanitarnej reguluje kilka ustaw. Należy wziąć pod uwagę w szczególności ustawę o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a także stosunkowo nową ustawę – Prawo przedsiębiorców z marca 2018 r. W konsekwencji określenie granic uprawnień kontrolnych inspekcji sanitarnej jest mało czytelne dla osoby, która z działaniem tej instytucji nie miała wiele do czynienia.

Do zakresu działania PIS w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące przechowywania i sprzedaży żywności. Inspekcja sanitarna sprawuje też nadzór nad jakością żywności. Podczas kontroli jej organy weryfikują zwłaszcza suplementy diety i inne znajdujące się w aptece produkty, które posiadają status żywności, a także kosmetyki – pod kątem warunków ich przechowywania i sprzedaży.

Przechodząc do zakresu uprawnień PIS, należy podkreślić, że nie jest on do końca jasny i w pewnych sytuacjach może prowadzić do konfliktów kompetencyjnych.

Przykład

Inspekcja farmaceutyczna jest uprawniona do kontroli suplementów diety w sytuacji, gdy sposób przedstawienia może doprowadzić do uznania ich za produkty lecznicze. W związku z przenikaniem się w tym przypadku kompetencji obu inspekcji działają one w oparciu o stosowne porozumienia.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Programy lojalnościowe w aptece a prawo (case study)

BIKA_82_26.jpg

Udział w programie lojalnościowym i działania polegające na rozpowszechnianiu przez aptekę informacji o nim są niedopuszczalne ze względu na ustawowy zakaz reklamy przewidziany w Prawie farmaceutycznym.

Czytaj więcej

Nie dla słupowania na rynku aptecznym

BIKA_82_22.jpg

26 stycznia br. podczas Krajowego Zjazdu Aptekarzy w Warszawie 95 proc. delegatów zagłosowało za wprowadzeniem przygotowanej przez prezydium Naczelnej Izby Aptekarskiej tzw. uchwały antysłupowej. Ma ona na celu ograniczenie procederu firmanctwa wśród farmaceutów, które stało się popularnym zjawiskiem.

Czytaj więcej

Maseczki problemy prawne

BIKA_82_17.jpg

Wiele wskazuje na to, że epidemia koronawirusa (SARS-CoV-2), który wywołuje chorobę COVID-19, zostanie z nami dłużej niż początkowo sądzono. Do widoku ludzi w maskach będziemy musieli się przyzwyczaić. Rodzaje osłon twarzy jednak nie są sobie równe, a wątpliwości z ich właściwą kwalifikacją jest coraz więcej. Co istotne, często zapomina się, że nie każda maseczka może być sprzedawana w aptece.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama