Przedmiotem poniższej analizy jest charakterystyka instytucji prawnej, której mechanizm funkcjonowania wynika z art. 68 ust. 3 Prawa farmaceutycznego oraz rozporządzenia, umożliwiającej sprzedaż wysyłkową leków.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 37aa Prawa farmaceutycznego:
„Sprzedażą wysyłkową produktów leczniczych jest umowa sprzedaży produktów leczniczych zawierana z pacjentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną” (Dz. U. z 2019 r., poz. 123).
Z powyższego jednoznacznie wynika, że aby można było mówić o sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych, transakcja musi zostać zawarta:
- abez jednoczesnej obecności obu stron,
- przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość,
przy czym oba te warunki muszą zostać spełnione jednocześnie (łącznie).
Jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne (druk sejmowy Sejmu VI kadencji nr 3486): „Wprowadzenie w art. 2 pkt 37aa definicji «sprzedaży wysyłkowej» ma na celu uniknięcie licznych wątpliwości w zakresie interpretacji art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Z powodu braku przedmiotowej definicji przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż leków na receptę za pośrednictwem witryn internetowych twierdzili, że forma ich działalności nie jest sprzedażą wysyłkową, a np. jest sprzedażą pełnomocnikowi pacjenta (kurier, któremu pacjent udziela pełnomocnictwa za pośrednictwem witryny internetowej)”.
Kluczowe zatem znaczenie przy sprzedaży wysyłkowej ma aspekt nieobecności obu stron (pacjenta i pracownika apteki) przy zawieraniu umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu