Udział w programie lojalnościowym i działania polegające na rozpowszechnianiu przez aptekę informacji o nim są niedopuszczalne ze względu na ustawowy zakaz reklamy przewidziany w Prawie farmaceutycznym.

Zgodnie z art. 94a Prawa farmaceutycznego: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”.

Reklama w orzeczeniach

W orzecznictwie sądów administracyjnych dominuje następujący pogląd: „Przy zastosowaniu analogii do ustawowej definicji reklamy produktu leczniczego, określonej w art. 52 ust. 1 ustawy z 2001 r. Prawo farmaceutyczne, za reklamę działalności apteki można uznać działalność polegającą na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktów leczniczych lub wyrobów medycznych w danej aptece poprzez «program» kierowany do klientów, który dla jego uczestników przewiduje określone bonusy, upusty, rabaty (np. «za złotówkę») przy nabyciu towarów, co ma na celu zwiększenie ich sprzedaży”1.

W ww. wyroku sąd odwołał się również do definicji słownikowej pojęcia reklamy i wskazał następująco: „za reklamę uważa się każde działanie, mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”.

Główny Inspektor Farmaceutyczny (dalej: GIF) w dotychczasowych orzecznictwie podkreśla, że formą reklamy aptek i ich działalności są w szczególności programy lojalnościowe.

W ocenie GIF: „celem programów lojalnościowych jest budowanie pozytywnego wizerunku podmiotu realizującego program, obniżenie kosztów dotarcia do klienta z kolejną ofertą, rozpoznanie potrzeb klientów. Jednakże przede wszystkim programy lojalnościowe służą pozyskaniu grupy wiernych klientów (przyciągnięciu nowych, zatrzymaniu dotychczasowych) regularnie nabywających towary lub korzystających z usług przedsiębiorcy. Podstawą realizacji celów programu jest więc wywołanie po stronie klienta stanu emocjonalnego zaangażowania. Może to nastąpić poprzez zaoferowanie mu takiego towaru, czy też usługi, które sprawią, że poczuje korzyści o charakterze emocjonalnym i ekonomicznym. Kształtowanie przez program lojalnościowy swego rodzaju więzi pomiędzy klientem, a przedsiębiorcą prowadzi w rezultacie do wzrostu sprzedaży oferowanych towarów lub usług, często osłabiając pozycję konkurencji, jak również zapewniając bezpłatną reklamę”2.

Z powyższych względów uznać należy, że literalna wykładnia art. 94a Prawa farmaceutycznego oznacza, że każda forma reklamy aptek (i punktów aptecznych) oraz ich działalności jest zabroniona, a jedyny wyjątek od tej reguły stanowi „informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Brzmienie omawianego przepisu wprost wskazuje na niedopuszczalność reklamowania apteki niezależnie od podmiotu przeprowadzającego taką reklamę.

Praktyka orzecznicza pokazuje, że zarówno organy inspekcji farmaceutycznej, jak i sądy administracyjne rygorystycznie interpretują przepis art. 94a Prawa farmaceutycznego.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Nie dla słupowania na rynku aptecznym

BIKA_82_22.jpg

26 stycznia br. podczas Krajowego Zjazdu Aptekarzy w Warszawie 95 proc. delegatów zagłosowało za wprowadzeniem przygotowanej przez prezydium Naczelnej Izby Aptekarskiej tzw. uchwały antysłupowej. Ma ona na celu ograniczenie procederu firmanctwa wśród farmaceutów, które stało się popularnym zjawiskiem.

Czytaj więcej

Maseczki problemy prawne

BIKA_82_17.jpg

Wiele wskazuje na to, że epidemia koronawirusa (SARS-CoV-2), który wywołuje chorobę COVID-19, zostanie z nami dłużej niż początkowo sądzono. Do widoku ludzi w maskach będziemy musieli się przyzwyczaić. Rodzaje osłon twarzy jednak nie są sobie równe, a wątpliwości z ich właściwą kwalifikacją jest coraz więcej. Co istotne, często zapomina się, że nie każda maseczka może być sprzedawana w aptece.

Czytaj więcej

Stan epidemii koronawirusa a wykonywanie zawodu farmaceuty i innych zawodów medycznych (regulacje prawne)

BIKA_82_12.jpg

Ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (dalej: „nowelizacja”) wprowadzono istotne rozwiązania prawne zmierzające do przeciwdziałania skutkom epidemii koronawirusa.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama