Temat numeru

BIKA_71_03.jpg

Czy znasz swojego pacjenta, czyli segmentacja w praktyce

W sytuacji kryzysowej, kiedy spada sprzedaż, właściciele aptek zastanawiają się, jak poprawić rentowność placówki. Przyglądają się wtedy rotacji magazynu, bieżącym kosztom działalności czy harmonogramowi pracy. Jednak zupełnie pomijają najważniejszy element całej układanki – pacjenta decydującego o obrocie w aptece.
BIKA_69_03.jpg

Co z tą reklamą?

W każdej branży reklama odgrywa istotną rolę. Umożliwia dotarcie do klientów i pokazanie, dlaczego warto wybrać właśnie ten, a nie inny produkt czy skorzystać z danej usługi. Zagadnienie to jest bardzo skomplikowane w przypadku aptek i punktów aptecznych – objętych przecież zakazem reklamy, którym też zależy na tym, żeby przyciągnąć uwagę pacjentów. Jest to wyraźnie widoczne w kontekście interpretacji przez uprawnione do tego organy, co stanowi reklamę, a co nie.

BIKA_68_3.jpg

Tańsze leki: dla kogo, kiedy, na jakich zasadach?

W przypadku leków refundowanych pacjenci nie zawsze mogą liczyć na niższą cenę. Niektóre mogą otrzymać ze zniżką we wszystkich wskazaniach, a inne tylko w przypadkach określonych przez Ministerstwo Zdrowia. Na jakich zasadach refundowane są produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia oraz wyroby medyczne? Jak obliczyć cenę refundowanych preparatów dla pacjenta? W jaki sposób można uzyskać refundację produktu sprowadzonego na zasadach importu docelowego? Kiedy pacjent może starać się o refundację wyrobów medycznych?

BIKA_67_05.jpg

Analiza asortymentu w aptece

Dostępność leków dla pacjenta i korzystne ceny przy jednoczesnym podnoszeniu rentowności to główne wyzwania dla osób odpowiedzialnych za zaopatrzenie apteki. Polityka zakupowa nie może być dziełem przypadku. Na co warto zwrócić uwagę, zanim podejmiemy decyzje zakupowe? Czy na półkach powinny się znajdować wszystkie leki z danej grupy, czy może warto postawić na wybrane preparaty? Pytań jest wiele i nie sposób na nie odpowiedzieć bez rzetelnej analizy asortymentu i całego otoczenia biznesowego apteki.

BIKA_63_04.jpg

Apteka w e-commerce

W dobie ostrej konkurencji cenowej i walki o pacjenta apteki poszukują nowych dróg rozwoju, a jedną z nich jest wykorzystanie internetu. Z jakich narzędzi i możliwości może zatem korzystać apteka, aby zwiększyć swoje przychody? Czy warto – a jeśli tak, to w jakiej formie – otworzyć aptekę internetową? Jakie są inne drogi rozwoju? I co zrobić, aby przypadkiem nie złamać zakazu reklamy aptek?

BIKA_62_05.jpg

Forma prawna apteki a ciągłość jej trwania

Każdy farmaceuta, który prowadzi własną aptekę, z prawnego punktu widzenia jest również przedsiębiorcą. Ma zatem do wyboru takie same jak inni przedsiębiorcy formy organizacyjno-prawne, w ramach których może prowadzić swoją działalność, a każda z nich ma swoje dobre i złe strony. Którą zatem wybrać i czym kierować się, dokonując wyboru? Czy raz wybraną formę można zmienić? Jakie znaczenie ma wybrana forma prawna dla możliwości zapewnienia ciągłości trwania apteki?

Polecamy

Archiwum