Temat numeru

BIKA_72_5.jpg

Strategia rozwoju apteki

W ciągu ostatnich 20 lat, dzięki transformacji ustrojowej i nowelizacjom Prawa farmaceutycznego, zaszło wiele zmian na rynku aptecznym. Widać to chociażby po wzroście ogólnej liczby aptek i punktów aptecznych oraz liczbie mieszkańców, która przypada na jedną placówkę. W tak dynamicznie zmieniającym się środowisku apteka musi koncentrować uwagę na budowie i wdrażaniu koncepcji rozwojowych opierających się na długoterminowej strategii.

BIKA_71_03.jpg

Czy znasz swojego pacjenta, czyli segmentacja w praktyce

W sytuacji kryzysowej, kiedy spada sprzedaż, właściciele aptek zastanawiają się, jak poprawić rentowność placówki. Przyglądają się wtedy rotacji magazynu, bieżącym kosztom działalności czy harmonogramowi pracy. Jednak zupełnie pomijają najważniejszy element całej układanki – pacjenta decydującego o obrocie w aptece.
BIKA_69_03.jpg

Co z tą reklamą?

W każdej branży reklama odgrywa istotną rolę. Umożliwia dotarcie do klientów i pokazanie, dlaczego warto wybrać właśnie ten, a nie inny produkt czy skorzystać z danej usługi. Zagadnienie to jest bardzo skomplikowane w przypadku aptek i punktów aptecznych – objętych przecież zakazem reklamy, którym też zależy na tym, żeby przyciągnąć uwagę pacjentów. Jest to wyraźnie widoczne w kontekście interpretacji przez uprawnione do tego organy, co stanowi reklamę, a co nie.

BIKA_68_3.jpg

Tańsze leki: dla kogo, kiedy, na jakich zasadach?

W przypadku leków refundowanych pacjenci nie zawsze mogą liczyć na niższą cenę. Niektóre mogą otrzymać ze zniżką we wszystkich wskazaniach, a inne tylko w przypadkach określonych przez Ministerstwo Zdrowia. Na jakich zasadach refundowane są produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia oraz wyroby medyczne? Jak obliczyć cenę refundowanych preparatów dla pacjenta? W jaki sposób można uzyskać refundację produktu sprowadzonego na zasadach importu docelowego? Kiedy pacjent może starać się o refundację wyrobów medycznych?

BIKA_67_05.jpg

Analiza asortymentu w aptece

Dostępność leków dla pacjenta i korzystne ceny przy jednoczesnym podnoszeniu rentowności to główne wyzwania dla osób odpowiedzialnych za zaopatrzenie apteki. Polityka zakupowa nie może być dziełem przypadku. Na co warto zwrócić uwagę, zanim podejmiemy decyzje zakupowe? Czy na półkach powinny się znajdować wszystkie leki z danej grupy, czy może warto postawić na wybrane preparaty? Pytań jest wiele i nie sposób na nie odpowiedzieć bez rzetelnej analizy asortymentu i całego otoczenia biznesowego apteki.

BIKA_63_04.jpg

Apteka w e-commerce

W dobie ostrej konkurencji cenowej i walki o pacjenta apteki poszukują nowych dróg rozwoju, a jedną z nich jest wykorzystanie internetu. Z jakich narzędzi i możliwości może zatem korzystać apteka, aby zwiększyć swoje przychody? Czy warto – a jeśli tak, to w jakiej formie – otworzyć aptekę internetową? Jakie są inne drogi rozwoju? I co zrobić, aby przypadkiem nie złamać zakazu reklamy aptek?

Polecamy

Archiwum