Ostatnie lata i zmiany, które wielokrotnie w znacznym stopniu diametralnie zmieniały liczne obszary funkcjonowania aptek i całego rynku farmaceutycznego, sprawiły, że efektywne zarządzanie apteką stanowi wielkie wyzwanie.

Pomijając konieczność ciągłego aktualizowania wiedzy, zmiany wewnętrznych procedur i modyfikacje procesów mających miejsce tak w samej aptece, jak i w relacjach z pacjentami lub dostawcami, konieczne jest ciągłe zwracanie uwagi na to, na ile biznes jest rentowny. Bez tego bowiem nawet najbardziej atrakcyjna dla pacjenta apteka, w której pracują najbardziej rzetelni farmaceuci, nie ma szans utrzymania się na rynku.
W niniejszym artykule omówię więc zagadnienie rentowności. Obszar ten w ostatnich miesiącach nabrał bowiem – chciałoby się rzec po raz kolejny – kluczowego znaczenia. Co więcej, duża konkurencja na lokalnym rynku skłania do ciągłego poruszania tego tematu w codziennej praktyce. W jaki sposób zwiększać rentowność? Poniżej znajduje się przegląd dziesięciu kluczowych praktyk, które warto podjąć, aby móc się rozwijać w sytuacji dużej konkurencji na lokalnym rynku.
1. Jasno sprecyzowana strategia pozycjonowania apteki na rynku
Chcąc wiedzieć na bazie czego wypracowywać rentowność, należy spojrzeć na placówkę w dłuższej perspektywie czasowej. Znaczna część właścicieli aptek, borykając się z dużą liczbą wyzwań organizacyjnych lub finansowych, obawia się i nie podejmuje tworzenia planów dla swojego biznesu. Działają tu i teraz, nie koncentrując uwagi na określonym kierunku rozwoju w kilkuletniej perspektywie. Częściowo wynika to zapewne z obaw o to, że kolejne zmiany w Prawie farmaceutycznym wymuszą na nich zmianę. W innych przypadkach wynika to niestety również z braku kompetencji do planowania strategicznego swojego biznesu. Tymczasem ukierunkowany i realizowany konsekwentnie plan odróżnia bardzo często te apteki, które z powodzeniem utrzymują się na rynku, od tych, które są sprzedawane lub kończą swoją działalność.
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu