Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych to nazwa rządowego projektu. Jednym z jego celów jest wprowadzenie do powszechnego obiegu e-recept. Realizację tego projektu rozpoczęto w 2018 r., kiedy do systemu P1 zostały podłączone pierwsze apteki w Siedlcach i Skierniewicach. Od 1 stycznia 2019 r. do systemu P1 podłączono wszystkie apteki w Polsce.

Oznacza to, że pacjent może zrealizować elektroniczną receptę w każdej placówce na terenie całego kraju. Od 1 stycznia 2020 r. zostanie wprowadzony obowiązek wystawiania e-recept na wszystkie leki refundowane. Natomiast w kolejnym roku w Polsce ma zostać wdrożone wystawianie elektronicznych recept transgranicznych.

Korzyści płynące z wprowadzenia e-recepty

E-recepty niosą korzyści dla pacjentów, osób wystawiających recepty oraz tych, którzy je realizują. Elektroniczna forma wystawiania recept wyeliminowała problem nieczytelności pisma osób, które wystawiały pacjentom leki na receptach papierowych. Zminimalizowało to znacznie ryzyko popełnienia błędu podczas wydawania leków przez farmaceutów i techników farmaceutycznych, co przełożyło się na podwyższenie bezpieczeństwa farmakoterapii chorych.

Jednym z założeń e-recepty było wyeliminowanie błędów podczas wystawiania recept, wynikających z nieznajomości stosownych przepisów przez lekarzy i pielęgniarki oraz ich zaniedbań podczas przepisywania leków pacjentom. Niestety, wdrożenie recepty elektronicznej nie do końca sprawiło, że te błędy zniknęły.

Ciekawostka

W Siedlcach 25 maja 2018 r. została zrealizowana pierwsza w Polsce recepta w formie elektronicznej. W tym wydarzeniu brał udział Minister Zdrowia, Łukasz Szumowski, a pierwszym pacjentem, który dzięki wdrażanemu e-rozwiązaniu wykupił leki, był prezydent Siedlec, Wojciech Kudelski.

Sporą korzyścią dla lekarzy i samych pacjentów jest fakt, że każda e-recepta jest zapisywana w Internetowym Koncie Pacjenta. Ci pierwsi mogą na bieżąco monitorować, które leki chory miał zaordynowane w ostatnich miesiącach, a nawet latach oraz sprawdzić, czy wykupuje on przepisywane mu preparaty i tym samym stosuje się do zalecanej farmakoterapii.

Dzięki temu, że każdy lek stanowi osobną e-receptę, pacjent ma możliwość wykupienia każdego z nich w innej aptece. Jest to niewątpliwie korzystne ze względu na coraz większą niedostępność leków na rynku farmaceutycznym. Przy wystawionej recepcie papierowej chory musiał szukać placówki, która zapewni mu dostęp do wszystkich zaordynowanych na jednej recepcie leków. W przypadku e-recepty ten przykry obowiązek został zniesiony.

E-recepta to również korzyść dla pacjentów zmagających się z chorobami przewlekłymi. Lekarz lub pielęgniarka mają możliwość wypisania takiej ilości leków, aby pacjent przy jednorazowej transakcji w aptece mógł wykupić ilość wystarczającą aż na 180 dni kuracji. Ogranicza to liczbę wizyt chorego zarówno w przychodni, jak i w aptece.

Wprowadzenie elektronicznego systemu umożliwiającego wystawianie e-recept pozwala na znaczne ograniczenie liczby sfałszowanych recept, które cały czas pojawiają się w obiegu. Co więcej, uszczelniony został obieg refundowanych leków, a kontrole w aptekach Narodowego Funduszu Zdrowia stały się łatwiejsze i bardziej skuteczne. Pozwoliło to na zaoszczędzenie przez budżet państwa pieniędzy, które do tej pory były tracone w wyniku nadużyć, jakich dopuszczano się w związku z wymuszaniem nienależnej refundacji.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty nr 82/2020

Osiem strategii efektywnego działania apteki w czasach pandemii

BIKA_82_6.jpg

Pandemia koronawirusa wystawiła na próbę wiele aptek. Stała się jednocześnie poligonem do sprawdzenia się w nowych warunkach i radzenia sobie przez cały zespół apteczny w niespotykanych dotąd sytuacjach. Które z dobrych praktyk aptecznych okazały się najskuteczniejsze?

 

 

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 81/2020

Wizerunek apteki w sytuacji zwolnień pracowników

BIKA_81_3.jpg

Pozornie zwolnienie pracownika nie jest spójne z budowaniem wizerunku dobrego pracodawcy. Mimo to odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie procesu wypowiedzenia umowy może w istotny sposób wpłynąć na to, że apteka postrzegana jest jako wiarygodne i pożądane miejsce pracy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 79/2020

Zatrzymać najlepszych, czyli o rynku pracownika w branży farmaceutycznej

BIKA_79_3.jpg

W ciągu ostatnich pięciu lat bezrobocie w Polsce spadło z 9,9% w styczniu 2014 r. do 3,3% odnotowanych we wrześniu 2019 r. (za: Europejski Urząd Statystyczny). To bez wątpienia dobry trend zarówno z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki, jak i indywidualnej jakości życia. Zmiana ta ma jednak swoje konsekwencje dla pracodawców. Coraz większe możliwości zatrudnienia oznaczają wzrost oczekiwań potencjalnych pracowników dotyczących wynagrodzenia, warunków pracy oraz benefitów.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama