Pozornie zwolnienie pracownika nie jest spójne z budowaniem wizerunku dobrego pracodawcy. Mimo to odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie procesu wypowiedzenia umowy może w istotny sposób wpłynąć na to, że apteka postrzegana jest jako wiarygodne i pożądane miejsce pracy.

Budowanie wizerunku solidnego i wiarygodnego pracodawcy (ang. employer branding) na rynku farmaceutycznym nie należy do najłatwiejszych zadań. Z jednej strony większość pracodawców to małe i średnie przedsiębiorstwa, których dochody ograniczają w znacznym stopniu możliwości inwestowania w dodatkowe działania wizerunkowe czy rozwój pracowników. Z drugiej zaś sytuacja rynkowa (tzw. rynek pracownika) wymaga ciągłego zwiększania atrakcyjności apteki jako miejsca pracy.

Jeżeli dojdzie do tego okoliczność, w której trzeba zwolnić pracownika, to zadanie robi się jeszcze trudniejsze. Dlatego w niniejszym artykule skoncentrujemy się na tym, w jaki sposób postępować, aby podjęcie tego typu decyzji nie naruszało w istotny sposób wizerunku właściciela apteki jako pracodawcy i pozwalało kontynuować działalność placówki z dobrze zmotywowanym zespołem oraz skutecznie pozyskiwać nowych kandydatów do pracy.

Employer branding, czyli wizerunek dobrego pracodawcy

Na początku warto wyjaśnić, czym w istocie jest employer branding. To zestaw zyskujących w ostatnich latach na znaczeniu działań ukierunkowanych na budowanie wizerunku „pracodawcy z wyboru”. Miano takie uzyskują apteki, w których obecny i potencjalny personel dostrzega atrakcyjne środowisko dla realizacji swojej kariery zawodowej.

Dlatego budowanie silnej marki pracodawcy koncentruje się przede wszystkim na stworzeniu przyjaznej atmosfery pracy i możliwościach rozwoju. Obejmuje ono profesjonalne standardy zarówno w obszarze rekrutacji, atrakcyjności wynagrodzeń, jak i benefitów pozafinansowych (np. opieka zdrowotna, dofinansowanie szkoleń czy wyjazdy integracyjne). To jednak nie wszystko. Z perspektywy pracowników bardzo ważnymi czynnikami, wpływającymi na podjęcie decyzji o pracy w danej aptece, są także atmosfera, poczucie bezpieczeństwa i stabilność zatrudnienia kształtowane m.in. na podstawie opinii o tym, w jakich okolicznościach i w jaki sposób firma kończy współpracę z dotychczasowymi pracownikami.

Zwalnianie jako element employer brandingu

Chcąc zatem cieszyć się wizerunkiem dobrego pracodawcy (tak wewnętrznym, jak i na rynku pracy), należy dbać o to, aby również proces zwalniania przebiegał profesjonalnie. Oznacza to odpowiednie zadbanie o kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze, istotne są elementy formalne, czyli przygotowanie właściwej dokumentacji i oficjalne wręczenie wypowiedzenia umowy o pracę. Po drugie, forma komunikacji oraz etyczność podejmowanych w tym zakresie działań. Nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o samą atmosferę rozmowy czy szacunek dla zwalnianej osoby, ale też działania dodatkowe, takie jak wsparcie pracownika w zakresie poszukiwania kolejnej pracy lub udzielenia przydatnych informacji czy też prawidłowe wypłacenie odprawy i innych stosownych świadczeń wynikających z przyjętego w aptece regulaminu pracy. W przypadku tego ostatniego, należy pamiętać o zachowaniu w tajemnicy warunków wypowiedzenia oraz przygotowaniu świadectwa pracy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 79/2020

Zatrzymać najlepszych, czyli o rynku pracownika w branży farmaceutycznej

BIKA_79_3.jpg

W ciągu ostatnich pięciu lat bezrobocie w Polsce spadło z 9,9% w styczniu 2014 r. do 3,3% odnotowanych we wrześniu 2019 r. (za: Europejski Urząd Statystyczny). To bez wątpienia dobry trend zarówno z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki, jak i indywidualnej jakości życia. Zmiana ta ma jednak swoje konsekwencje dla pracodawców. Coraz większe możliwości zatrudnienia oznaczają wzrost oczekiwań potencjalnych pracowników dotyczących wynagrodzenia, warunków pracy oraz benefitów.

Czytaj więcej

Nowe zasady realizowania e‑recept w aptekach

BIKA_78_3.jpg

Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych to nazwa rządowego projektu. Jednym z jego celów jest wprowadzenie do powszechnego obiegu e-recept. Realizację tego projektu rozpoczęto w 2018 r., kiedy do systemu P1 zostały podłączone pierwsze apteki w Siedlcach i Skierniewicach. Od 1 stycznia 2019 r. do systemu P1 podłączono wszystkie apteki w Polsce.

Czytaj więcej

Polityka cenowa w aptece

BIKA_77_3.jpg

Budowanie odpowiedniej rentowności apteki to od wielu lat jedno z najważniejszych wyzwań dla właścicieli polskich aptek, szczególnie tych niezależnych. Istnieje wiele narzędzi, którymi można się w tej sytuacji posłużyć, a jednym z najbardziej skutecznych jest pricing, czyli efektywne zarządzanie cenami i marżowością oferowanych przez nią produktów.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama