Czy istnieje jeden, najlepszy styl przywództwa i zarządzania zespołem? Taki, który sprawdzi się w każdej okoliczności i wobec każdej osoby? Zdaje się, że nie. Paul Hersey i Kenneth Blanchard – twórcy koncepcji zarządzania sytuacyjnego – głoszą tezę, że dobry menedżer potrafi elastycznie dostosować sposób zarządzania do każdego pracownika. Przyjrzyjmy się bliżej tej koncepcji i sprawdźmy jej użyteczność w zarządzaniu zespołem aptecznym.

Na podyplomowych studiach menedżerskich wykładałem „przywództwo i zarządzanie zespołem”. Kiedy w czasie zajęć omawialiśmy ze studentami różne modele zarządzania, często zdarzało się, że podczas dyskusji na temat stylu kierowania słuchacze dość radykalnie opowiadali się za jednym ze skrajnych podejść. Jedni skłaniali się ku tradycyjnemu, dyrektywnemu podejściu, uznając, że w biznesie metoda oparta na hierarchicznym układzie decyzyjnym pozwala uniknąć rozproszenia odpowiedzialności, a pracownik dokładnie wie, na czym powinien się skupić. Inni – bardziej liberalni – na ogół uznawali, że najbardziej angażujący jest styl demokratyczny, oparty o konsultacyjne podejście do podejmowania decyzji. W takim ujęciu atmosfera w zespole jest dużo lepsza, a doświadczony pracownik czuje się bardziej doceniany, mogąc samodzielnie stanowić o podejmowanych przez siebie zadaniach. Dopiero w późniejszej części zajęć okazywało się, że sprawa nie jest czarno-biała i należy na tę kwestię spojrzeć nieco szerzej.

Jak zatem jest z tym zarządzaniem? Który styl przywództwa faktycznie jest najlepszy? W istocie, jak to na ogół w życiu bywa, prawda leży po środku. Oba podejścia w określonych okolicznościach sprawdzają się najlepiej albo też są najgorszą możliwą drogą do zarządzenia podległym zespołem. Rzecz bowiem w tym, że nasz sposób podejścia do pracowników winien być uwarunkowany sytuacyjnie, czyli uwzględniać okoliczności, takie jak ich aktualna wiedza, doświadczenie i poziom zaangażowania. Dobrym menedżerem jest więc taka osoba, która nie tyle wybiera jeden sposób podejścia do zespołu i się go twardo trzyma, ale ta, która potrafi elastycznie dostosować go do każdego pracownika. Na takim właśnie założeniu oparli swój model Paul Hersey i Kenneth Blanchard, którzy na podstawie wielowymiarowych badań w różnych organizacjach wprowadzili nowy sposób myślenia o zarządzaniu ludźmi.

W niniejszym artykule przyjrzymy się temu podejściu i zastanawimy, w jaki sposób można je wykorzystać w codziennej pracy z zespołem aptecznym.

Ścieżka rozwoju pracownika

Zarządzanie zespołem pracowników powinno oznaczać umiejętność dostosowania sposobu komunikacji do ich osobowości, ale przede wszystkim uwzględniać poziom ich motywacji oraz kompetencji. Na tym właśnie założeniu opiera się model zarządzania sytuacyjnego zaproponowany przez Hersey’a i Blancharda. Na podstawie poczynionych obserwacji przyjęli oni, że pracowników można podzielić ze względu na etap ich rozwoju na cztery podstawowe grupy:

a) entuzjastycznych debiutantów – pracowników niezdolnych do samodzielnego realizowania zadania (niskie kompetencje), ale bardzo zmotywowanych do jego wykonywania, co charakterystyczne jest dla początku pracy, projektu lub nowych zadań;

b) rozczarowanych adeptów – negatywnie nastawionych pracowników (niski poziom motywacji), którzy nadal nie potrafią samodzielnie wykonywać powierzonego im zadania;

c) ostrożnych praktyków – pracowników z dłuższym stażem, którzy przy stopniowo wzrastających kompetencjach i samodzielności mają zmienny poziom motywacji;

d) samodzielnych ekspertów – pracowników, którzy mają wysoko rozwinięte kompetencje i jednocześnie są wysoce zmotywowani do realizowania powierzonych im zadań.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Szczepionka przeciw COVID‑19 – co trzeba o niej wiedzieć?

Szczepionka przeciw COVID-19 – co trzeba o niej wiedzieć?

Szczepionka przeciw COVID-19 to najgorętszy temat ostatnich miesięcy na całym świecie, a zwłaszcza w środowisku medycznym. Niespełna rok temu dowiedzieliśmy się o pierwszym potwierdzonym przypadku zakażenia koronawirusem w kraju, natomiast aktualnie kilkadziesiąt tysięcy osób jest już zaszczepionych. Niemniej do dzisiaj szczepionka budzi wiele wątpliwości i kontrowersji wśród pacjentów. Farmaceuci powinni być zawsze zaznajomieni z najnowszymi doniesieniami na jej temat, ponieważ tylko rzetelna i jasno przekazana wiedza pozwoli uspokoić pacjenta i nakłonić do zaczepienia się jeszcze niezdecydowanych.

Czytaj więcej

10 praktyk zwiększających rentowność apteki

10 praktyk zwiększających rentowność apteki

Ostatnie lata i zmiany, które wielokrotnie w znacznym stopniu diametralnie zmieniały liczne obszary funkcjonowania aptek i całego rynku farmaceutycznego, sprawiły, że efektywne zarządzanie apteką stanowi wielkie wyzwanie.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama