W ciągu ostatnich pięciu lat bezrobocie w Polsce spadło z 9,9% w styczniu 2014 r. do 3,3% odnotowanych we wrześniu 2019 r. (za: Europejski Urząd Statystyczny). To bez wątpienia dobry trend zarówno z punktu widzenia rozwoju naszej gospodarki, jak i indywidualnej jakości życia. Zmiana ta ma jednak swoje konsekwencje dla pracodawców. Coraz większe możliwości zatrudnienia oznaczają wzrost oczekiwań potencjalnych pracowników dotyczących wynagrodzenia, warunków pracy oraz benefitów.

W przypadku aptek nie bez znaczenia jest także sytuacja na rynku farmaceutycznym jako takim. Systematycznie rosnąca w ostatnich kilkunastu latach liczba aptek sprawiła, że bezrobocie wśród aptekarzy jest bardzo niskie. To zaś sprzyja temu, aby coraz częściej aktywnie poszukiwać nowego i lepiej płatnego zajęcia.

Powyższa sytuacja stawia właścicieli i decydentów aptek przed wyzwaniem, jakim jest nie tylko rekrutacja, lecz także ograniczenie niechcianej fluktuacji pracowników. Stąd też istotne jest podjęcie na poziomie apteki działań, które podniosą stopień jej atrakcyjności jako miejsca pracy w oczach pracowników. To niezwykle istotne, gdyż zwiększając ich poziom satysfakcji, zaangażowania i lojalność, zyskujemy szansę na pracę z bardziej efektywnym zespołem, budujemy lepsze relacje z pacjentami i zmniejszamy koszty tzw. niechcianej fluktuacji. To natomiast w istotny sposób wpływa na rentowność apteki.

W niniejszym artykule spróbujemy zatem odpowiedzieć na pytanie: W jaki sposób zatrzymać w firmie najlepszych farmaceutów i techników farmaceutycznych?

W tym celu dokonamy przeglądu narzędzi oraz dobrych praktyk, które są wykorzystywane w dobrze zarządzanych organizacjach.

Dwa rodzaje motywacji

Istnieje tutaj kilka kierunków, w których możemy podążąć, by uatrakcyjniać naszą ofertę dla pracowników. Idąc jednak od ogółu do szczegółu, należy zacząć od rodzaju motywacji pracowników do zatrudnienia się u określonego pracodawcy. Może ona mieć charakter finansowy i pozafinansowy. W przypadku obszaru finansowego koncentrujemy się na tym, aby promować wśród pracowników efektywność. Narzędziami pozafinansowymi posługujemy się z kolei, aby z jednej strony doceniać zaangażowanie i postawy, z drugiej zaś budować wśród personelu lojalność i chęć związania się z firmą na dłużej.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Nowe zasady realizowania e-recept w aptekach

BIKA_78_3.jpg

Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych to nazwa rządowego projektu. Jednym z jego celów jest wprowadzenie do powszechnego obiegu e-recept. Realizację tego projektu rozpoczęto w 2018 r., kiedy do systemu P1 zostały podłączone pierwsze apteki w Siedlcach i Skierniewicach. Od 1 stycznia 2019 r. do systemu P1 podłączono wszystkie apteki w Polsce.

Czytaj więcej

Polityka cenowa w aptece

BIKA_77_3.jpg

Budowanie odpowiedniej rentowności apteki to od wielu lat jedno z najważniejszych wyzwań dla właścicieli polskich aptek, szczególnie tych niezależnych. Istnieje wiele narzędzi, którymi można się w tej sytuacji posłużyć, a jednym z najbardziej skutecznych jest pricing, czyli efektywne zarządzanie cenami i marżowością oferowanych przez nią produktów.

Czytaj więcej

Skuteczne zarządzanie zespołem aptecznym

bika_76_3.jpg

Zarządzanie zespołem aptecznym to jedno z zadań, które spoczywają na kierowniku apteki. Od tego, czy dobrze wywiąże się z tego obowiązku, zależy sukces apteki jako przedsiębiorstwa i placówki zdrowia publicznego. Warto więc poznać podstawowe mechanizmy zarządzania i krok po kroku wdrażać je w swojej aptece.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama