Z praktyki apteki

BIKA_69_27.jpg

Receptura pod nadzorem

Mimo olbrzymiej dostępności na rynku aptecznym gotowych leków i suplementów diety leki złożone, przygotowywane według określonej receptury dla konkretnej osoby, nadal cieszą się olbrzymią popularnością wśród lekarzy i pacjentów. Przez kilka ostatnich lat receptura przeżywa renesans. Artykuł przybliża zadania kierownika apteki jako osoby bezpośrednio nadzorującej proces realizacji recepty złożonej – od momentu przyjęcia recepty do realizacji przez wykonanie aż do wydania leku pacjentowi.

BIKA_68_32.jpg

Rekrutacja nowego pracownika

Rekrutacja to jeden z najważniejszych procesów związanych z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. Obecnie zwiększa się jego znaczenie także na rynku aptecznym, gdzie możliwości pozyskania nowych pracowników bywają bardzo ograniczone. Wiedza o tym, jak rekrutować, pomaga nie tylko reagować na nagłe zmiany, takie jak odejście pracownika, ale też w znacznym stopniu obniża koszty ewentualnego braku wystarczającej liczby zatrudnionych w aptece.

Konflikt ze zmianami organizacyjnymi w tle

Praca w aptece jest pracą zespołową. Grupa ludzi rzadko jest monolitem, a różnorodność poszczególnych jej członków stanowi tak naprawdę o jej sile. Różne kompetencje społeczne pracowników mogą prowadzić niekiedy do nieporozumień i konfliktów. Sztuką jest wyjść z tej trudnej sytuacji obronną ręką i przekuć nieporozumienie w coś pozytywnego.

BIKA_67_40.jpg

System motywacyjny w aptece

To nie wydaje się skomplikowane: ludzie powinni mieć jasno określony cel działania, do którego dążą. Z jego realizacji należy ich rozliczać i kontrolować w czasie, czy zbliżają się do niego, czy od niego oddalają. Wyznaczenie określonych celów to najprostszy sposób, aby obiektywnie weryfikować wyniki pracy ludzi. Obiektywnie, czyli sprawiedliwie i uczciwie dla pracowników oraz apteki. Dopiero później można pomyśleć o systemie motywacyjnym.

BIKA_66_37.jpg

Wsparcie sprzedaży w aptece: dobre praktyki

Dobrze działająca, rentowna apteka to system naczyń połączonych: z jednej strony asortyment i polityka zakupowa, z drugiej – wartość, którą wnosi profesjonalny zespół. Efekt końcowy zależy od sposobu połączenia elementów tego systemu i zastosowanych metod wsparcia sprzedaży. Wybór jest ogromny, warto go jednak zrównoważyć, sięgając po rozwiązania z obydwu obszarów – zarówno technicznego, jak i opartego na kompetencjach personelu.

BIKA_65_46.jpg

Jeśli nie kredyt, to co?

Obecnie na rynku można znaleźć całą gamę produktów ułatwiających rozwój i bieżące finansowanie działalności niemal każdego przedsiębiorstwa – od małego start-upu po firmę z długą historią. Właściciel rozwijającej się apteki również może skorzystać ze wsparcia finansowego: kredytu inwestycyjnego lub obrotowego, pożyczki, leasingu, a także pomocy ze strony inkubatorów przedsiębiorczości, akceleratorów biznesu czy funduszy unijnych.

BIKA_65_41.jpg

7 najczęstszych błędów sprzedaży impulsowej w aptece

Sprzedaż impulsowa rozwijana jest w większości aptek od dłuższego czasu. Początkowo sceptyczni właściciele i kierownicy od kilkunastu lat odnajdują w tej metodzie dodatkowe narzędzie zwiększania rentowności swojego biznesu. To zrozumiałe, gdyż – jak pokazują analizy rynkowe – w przypadku dobrze wdrożonej strefy impulsowej gra toczy się o 30% dodatkowej sprzedaży1.

BIKA_65_37.jpg

Rola aptek w realizacji programów zdrowotnych

Od początku transformacji ustrojowej rynek apteczny w Polsce niewiele się zmienił. Oprócz dużego wzrostu liczby aptek rola farmaceuty została zdegradowana do sprzedawcy leków i urzędnika weryfikującego prawidłowość wypełnienia recepty. Liczy się sprzedaż jak największej liczby preparatów, natomiast zdrowie pacjenta to sprawa wtórna. Celem artykułu jest zainspirowanie farmaceutów do wykorzystania swojej wiedzy we wdrażaniu programów zdrowotnych w aptekach, w których pracują.

bika_64_tajemniczy pacjent.jpg

Tajemniczy pacjent w aptece

Jedną z najważniejszych płaszczyzn zarządzania zespołem pracowników jest ocena pracy. Ocenianie to długotrwały proces ukazujący zachowanie pracowników w określonych sytuacjach, a także ich stosunek do stawianych przed nimi zadań, przełożonych, firmy i współpracowników. W jaki sposób dokonać oceny pracy pracowników, aby była ona obiektywna i rzetelna?

Polecamy

Archiwum