Z praktyki apteki

Gospodarowanie powierzchnią w aptece

Kilka lat temu moja słuchaczka, właścicielka apteki, w ramach studiów podyplomowych przeprowadziła eksperyment dotyczący efektywności powierzchni i półki w aptece. Zanotowała średnią wielkość sprzedaży (liczbę sztuk) poszczególnych produktów rozmieszczonych w różnych miejscach, a następnie zmieniła ekspozycję – przeniosła produkty z punktów o najniższej rotacji do stref, które generowały najwyższą sprzedaż. Kiedy po miesiącu przyszła na zajęcia, stwierdziła „To działa!”.

Termin przydatności leku recepturowego

Leki recepturowe, których wytwarzanie jest obowiązkiem każdej apteki ogólnodostępnej powstałej po 2002 r., są coraz rzadziej spotykaną postacią produktów leczniczych wydawanych w Polsce. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niemożność jednoznacznego określenia terminu przydatności do użycia, przez co zaufanie pacjentów do terapii za ich pomocą jest coraz to mniejsze.
BIKA_71_40.jpg

6 błędów kierowników aptek, które demotywują pracowników

Zadania, przed którymi stoi apteczny lider, wymagają wysokich kwalifikacji zawodowych. Kierownik apteki musi nie tylko wykazywać się ponadprzeciętną wiedzą zawodową, ale również korzystać z metod zarządzania zespołem, umiejętnie motywować pracowników i dbać o kulturę organizacyjną placówki. Niestety nawet najlepszy szef nie uniknie błędów.
BIKA_70_32.jpg

8 najczęstszych błędów przy przygotowywaniu współczesnej receptury

Od ponad 15 lat polskie apteki mają obowiązek świadczyć usługę sporządzania leków recepturowych. Dla wielu farmaceutów receptura jest wizytówką zawodu i w pewnym sensie podtrzymuje ducha apteki jako placówki ochrony zdrowia. Niestety sporządzanie leków jest trudną sztuką, wymaga doświadczenia i ciągłego doskonalenia. Bez tego łatwo o błędy, a tych w naszych aptekach jest coraz więcej.
BIKA_70_37.jpg

Edukacja pacjentów: dobre praktyki

Wciąż zmieniające się przepisy prawa nakładają na farmaceutów kolejne obowiązki. Formalności związane z wdrożeniem systemu elektronicznych recept, koniecznością monitorowania zamówień czy niezwłocznego przesyłania listy brakujących produktów są niezbędne. Rodzą jednak obawy, że trudno będzie znaleźć czas na edukowanie pacjentów. Jak zatem wśród prawnych zawiłości i codziennych obowiązków nie zapomnieć o edukacyjnym aspekcie pracy w aptece?
BIKA_69_27.jpg

Receptura pod nadzorem

Mimo olbrzymiej dostępności na rynku aptecznym gotowych leków i suplementów diety leki złożone, przygotowywane według określonej receptury dla konkretnej osoby, nadal cieszą się olbrzymią popularnością wśród lekarzy i pacjentów. Przez kilka ostatnich lat receptura przeżywa renesans. Artykuł przybliża zadania kierownika apteki jako osoby bezpośrednio nadzorującej proces realizacji recepty złożonej – od momentu przyjęcia recepty do realizacji przez wykonanie aż do wydania leku pacjentowi.

BIKA_68_32.jpg

Rekrutacja nowego pracownika

Rekrutacja to jeden z najważniejszych procesów związanych z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. Obecnie zwiększa się jego znaczenie także na rynku aptecznym, gdzie możliwości pozyskania nowych pracowników bywają bardzo ograniczone. Wiedza o tym, jak rekrutować, pomaga nie tylko reagować na nagłe zmiany, takie jak odejście pracownika, ale też w znacznym stopniu obniża koszty ewentualnego braku wystarczającej liczby zatrudnionych w aptece.

Konflikt ze zmianami organizacyjnymi w tle

Praca w aptece jest pracą zespołową. Grupa ludzi rzadko jest monolitem, a różnorodność poszczególnych jej członków stanowi tak naprawdę o jej sile. Różne kompetencje społeczne pracowników mogą prowadzić niekiedy do nieporozumień i konfliktów. Sztuką jest wyjść z tej trudnej sytuacji obronną ręką i przekuć nieporozumienie w coś pozytywnego.

Polecamy

Archiwum