Z praktyki apteki

BIKA_73_34.jpg

Mystery shopping, czyli badanie jakości obsługi w aptece

Szeroko pojęty wizerunek apteki to kluczowy element, który wpływa na jej ocenę przez pacjentów. W przypadku sieci jakość obsługi utrwala w świadomości obraz całej firmy. Aby był on jak najlepszy, wprowadza się standardy obsługi, a jednym z narzędzi, pomagającym je udoskonalać i kontrolować, jest badanie mystery shopping (tajemniczy klient). Warto rozważyć wykorzystanie tej metody w swojej placówce, biorąc pod uwagę zarówno korzyści, jak i wiążące się z nią ryzyko.

BIKA_72_43.jpg

Polacy chcą leków od farmaceuty

W sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, w której znalazł się zapis o wysyłkowej sprzedaży leków na receptę. Ta opcja ma dotyczyć tylko osób z problemami z poruszaniem się. Środowisko zareagowało negatywnie, a jakie jest zdanie pacjentów? Stowarzyszenie Leki Tylko z Apteki opublikowało wyniki badań opinii Polaków na temat dostarczania leków do domów.

Gospodarowanie powierzchnią w aptece

Kilka lat temu moja słuchaczka, właścicielka apteki, w ramach studiów podyplomowych przeprowadziła eksperyment dotyczący efektywności powierzchni i półki w aptece. Zanotowała średnią wielkość sprzedaży (liczbę sztuk) poszczególnych produktów rozmieszczonych w różnych miejscach, a następnie zmieniła ekspozycję – przeniosła produkty z punktów o najniższej rotacji do stref, które generowały najwyższą sprzedaż. Kiedy po miesiącu przyszła na zajęcia, stwierdziła „To działa!”.

Termin przydatności leku recepturowego

Leki recepturowe, których wytwarzanie jest obowiązkiem każdej apteki ogólnodostępnej powstałej po 2002 r., są coraz rzadziej spotykaną postacią produktów leczniczych wydawanych w Polsce. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niemożność jednoznacznego określenia terminu przydatności do użycia, przez co zaufanie pacjentów do terapii za ich pomocą jest coraz to mniejsze.
BIKA_71_40.jpg

6 błędów kierowników aptek, które demotywują pracowników

Zadania, przed którymi stoi apteczny lider, wymagają wysokich kwalifikacji zawodowych. Kierownik apteki musi nie tylko wykazywać się ponadprzeciętną wiedzą zawodową, ale również korzystać z metod zarządzania zespołem, umiejętnie motywować pracowników i dbać o kulturę organizacyjną placówki. Niestety nawet najlepszy szef nie uniknie błędów.
BIKA_70_32.jpg

8 najczęstszych błędów przy przygotowywaniu współczesnej receptury

Od ponad 15 lat polskie apteki mają obowiązek świadczyć usługę sporządzania leków recepturowych. Dla wielu farmaceutów receptura jest wizytówką zawodu i w pewnym sensie podtrzymuje ducha apteki jako placówki ochrony zdrowia. Niestety sporządzanie leków jest trudną sztuką, wymaga doświadczenia i ciągłego doskonalenia. Bez tego łatwo o błędy, a tych w naszych aptekach jest coraz więcej.

Archiwum