Z praktyki apteki

BIKA_70_32.jpg

8 najczęstszych błędów przy przygotowywaniu współczesnej receptury

Od ponad 15 lat polskie apteki mają obowiązek świadczyć usługę sporządzania leków recepturowych. Dla wielu farmaceutów receptura jest wizytówką zawodu i w pewnym sensie podtrzymuje ducha apteki jako placówki ochrony zdrowia. Niestety sporządzanie leków jest trudną sztuką, wymaga doświadczenia i ciągłego doskonalenia. Bez tego łatwo o błędy, a tych w naszych aptekach jest coraz więcej.
BIKA_70_37.jpg

Edukacja pacjentów: dobre praktyki

Wciąż zmieniające się przepisy prawa nakładają na farmaceutów kolejne obowiązki. Formalności związane z wdrożeniem systemu elektronicznych recept, koniecznością monitorowania zamówień czy niezwłocznego przesyłania listy brakujących produktów są niezbędne. Rodzą jednak obawy, że trudno będzie znaleźć czas na edukowanie pacjentów. Jak zatem wśród prawnych zawiłości i codziennych obowiązków nie zapomnieć o edukacyjnym aspekcie pracy w aptece?
BIKA_69_27.jpg

Receptura pod nadzorem

Mimo olbrzymiej dostępności na rynku aptecznym gotowych leków i suplementów diety leki złożone, przygotowywane według określonej receptury dla konkretnej osoby, nadal cieszą się olbrzymią popularnością wśród lekarzy i pacjentów. Przez kilka ostatnich lat receptura przeżywa renesans. Artykuł przybliża zadania kierownika apteki jako osoby bezpośrednio nadzorującej proces realizacji recepty złożonej – od momentu przyjęcia recepty do realizacji przez wykonanie aż do wydania leku pacjentowi.

BIKA_68_32.jpg

Rekrutacja nowego pracownika

Rekrutacja to jeden z najważniejszych procesów związanych z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. Obecnie zwiększa się jego znaczenie także na rynku aptecznym, gdzie możliwości pozyskania nowych pracowników bywają bardzo ograniczone. Wiedza o tym, jak rekrutować, pomaga nie tylko reagować na nagłe zmiany, takie jak odejście pracownika, ale też w znacznym stopniu obniża koszty ewentualnego braku wystarczającej liczby zatrudnionych w aptece.

Konflikt ze zmianami organizacyjnymi w tle

Praca w aptece jest pracą zespołową. Grupa ludzi rzadko jest monolitem, a różnorodność poszczególnych jej członków stanowi tak naprawdę o jej sile. Różne kompetencje społeczne pracowników mogą prowadzić niekiedy do nieporozumień i konfliktów. Sztuką jest wyjść z tej trudnej sytuacji obronną ręką i przekuć nieporozumienie w coś pozytywnego.

BIKA_67_40.jpg

System motywacyjny w aptece

To nie wydaje się skomplikowane: ludzie powinni mieć jasno określony cel działania, do którego dążą. Z jego realizacji należy ich rozliczać i kontrolować w czasie, czy zbliżają się do niego, czy od niego oddalają. Wyznaczenie określonych celów to najprostszy sposób, aby obiektywnie weryfikować wyniki pracy ludzi. Obiektywnie, czyli sprawiedliwie i uczciwie dla pracowników oraz apteki. Dopiero później można pomyśleć o systemie motywacyjnym.

BIKA_66_37.jpg

Wsparcie sprzedaży w aptece: dobre praktyki

Dobrze działająca, rentowna apteka to system naczyń połączonych: z jednej strony asortyment i polityka zakupowa, z drugiej – wartość, którą wnosi profesjonalny zespół. Efekt końcowy zależy od sposobu połączenia elementów tego systemu i zastosowanych metod wsparcia sprzedaży. Wybór jest ogromny, warto go jednak zrównoważyć, sięgając po rozwiązania z obydwu obszarów – zarówno technicznego, jak i opartego na kompetencjach personelu.

BIKA_65_46.jpg

Jeśli nie kredyt, to co?

Obecnie na rynku można znaleźć całą gamę produktów ułatwiających rozwój i bieżące finansowanie działalności niemal każdego przedsiębiorstwa – od małego start-upu po firmę z długą historią. Właściciel rozwijającej się apteki również może skorzystać ze wsparcia finansowego: kredytu inwestycyjnego lub obrotowego, pożyczki, leasingu, a także pomocy ze strony inkubatorów przedsiębiorczości, akceleratorów biznesu czy funduszy unijnych.

Polecamy

Archiwum