Z praktyki apteki

nr 79/2020

Automatyzacja procesów w aptece

BIKA_79_61.jpg

Polskie apteki w tym roku przechodzą prawdziwą cyfrową rewolucję. Dyrektywa antyfałszywkowa narzucająca konieczność serializacji środków leczniczych oraz wprowadzenie e-recepty sprawiły, że codzienna praca farmaceuty zupełnie się zmieniła. Jak więc wykorzystać nowe technologie w aptece, by jeszcze bardziej usprawnić jej funkcjonowanie?

Czytaj więcej
nr 79/2020

Placebo i nocebo ‑ the power of suggestibility

BIKA_79_52.jpg

Placebo and nocebo – two completely different psychobiological effects, but both of them have the power of verbal an nonverbal suggestions.

Czytaj więcej
nr 79/2020

Charakterystyka recepturowych leków dermatologicznych

BIKA_79_37.jpg

Przyglądając się intensywnemu rozwojowi rynku leków gotowych, można by przypuszczać, że zdoła on wyprzeć z użycia leki recepturowe. Nic bardziej mylnego! Preparaty wykonywane przez farmaceutów na indywidualne potrzeby pacjenta są wciąż powszechnie stosowanym narzędziem w leczeniu wielu dolegliwości. Gałęzią medycyny, która szczególnie chętnie korzysta z ich zalet i skuteczności, jest dermatologia.

Czytaj więcej
nr 79/2020

Obrona ceny w procesie sprzedaży na rynku aptecznym

BIKA_79_32.jpg

Przez wiele lat w teorii ekonomii akcentowano zasadę, że klient jest jednostką racjonalną i dokonuje zakupów, maksymalizując korzyści, czyli wybiera na rynku produkty optymalnie zaspokajające potrzeby. Potem skorygowano teorię, uznając, że jednak jest emocjonalny i tak naprawdę działa pod wpływem emocji, uwarunkowań psychologicznych i społecznych. Dlatego też akceptuje wyższe ceny, ale z konkretnego...

Czytaj więcej
nr 79/2020

Czym karmią pacjentów reklamy parafarmaceutyków?

BIKA_79_27.jpg

Dane przedstawione przez Instytut Monitorowania Mediów jednoznacznie wskazują, że branża farmaceutyczna jest od kilku lat liderem, jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy na reklamę. W 2018 r. wszystkie koncerny zajmujące się produkcją leków, wyrobów medycznych czy suplementów diety wydały 4 mld 215 mln zł na promocję swoich preparatów w radiu, telewizji i w internecie. Kwota ta stanowiła ponad 35% wszystkich...

Czytaj więcej
nr 78/2019

Jak dbać o wzrok

Według WHO około 280 mln ludzi żyje z wadami wzroku lub jest całkiem niewidomych. Większość z nich to osoby zamieszkujące kraje o niskich dochodach, wolno rozwijające się. Badania pokazują, że odpowiednia profilaktyka i leczenie pozwoliłyby na znaczne poprawienie tych statystyk. Prawie połowa przebadanych Polaków w wieku od 16 do 54 lat nie widzi poprawnie.

Czytaj więcej
nr 78/2019

Caffeine and teine do they really boost our mornings?

bika_78_55.jpg

“Yes, but coffee first” – this slogan can be found in may offices and in cosy cafes in the city as well. Don`t we all think this way? Most people can not imagine starting their day without coffee or tea. Many of us reach for espresso in the afternoon to help ourselves go through another working day. And, of course, have we ever not been raised by a nice smell of coffee or fresh green tea? That being...

Czytaj więcej
nr 78/2019

Leksykon badań: kolonoskopia

bika_78_39.jpg

Farmaceuta, oprócz wiedzy o środkach leczniczych, powinien wykazywać się znajomością przebiegu podstawowych badań diagnostycznych. Popularnym badaniem, z którym przyjdzie mu się zmierzyć za pierwszym stołem, jest kolonoskopia. Czym jest to badanie, jak przebiega i jak powinien się przygotować do niego pacjent – o tym w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Następna
strona

Nastęna stron

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama