Dane przedstawione przez Instytut Monitorowania Mediów jednoznacznie wskazują, że branża farmaceutyczna jest od kilku lat liderem, jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy na reklamę. W 2018 r. wszystkie koncerny zajmujące się produkcją leków, wyrobów medycznych czy suplementów diety wydały 4 mld 215 mln zł na promocję swoich preparatów w radiu, telewizji i w internecie. Kwota ta stanowiła ponad 35% wszystkich wydatków, które na reklamy poniosły przeanalizowane przez Instytut branże.

Wydatkowanie pieniędzy na reklamy w branży farmaceutycznej ma odzwierciedlenie w liczbie zakupionych przez pacjentów suplementów diety i leków dostępnych w sprzedaży odręcznej. Według danych opublikowanych przez firmę PMR w 2018 r. Polacy na tego typu produkty wydali 13,3 mld zł. W porównaniu do zeszłych lat oznacza to wzrost o 7%. Dlaczego pacjenci tak chętnie kupują reklamowane produkty? Czy rzeczywiście marketing ma wpływ na ich wybory zakupowe? Jak do tego tematu podchodzą firmy farmaceutyczne? Czy jako farmaceuci jesteśmy w stanie wpłynąć na decyzje pacjentów i zmienić ich przekonania, które zostały wykreowane wraz z oglądaniem lub słuchaniem kolejnych reklam?

Reklamy, reklamy, reklamy…

Jesienny, deszczowy wieczór, a na jednym z kanałów telewizyjnych leci kilkunastominutowy blok reklamowy. Na 28 wyemitowanych spotów, 26 dotyczyło preparatów, które są dostępne w aptekach. Były to produkty na przeziębienie, wzmacniające odporność, wspomagające apetyt i układ trawienny. Dodatkowo można było posłuchać, który produkt jest najlepszy na wypadające włosy, a który należy stosować, aby ochronić swoje stopy przed grzybicą. Schemat wszystkich spotów prezentujących zalety preparatów farmaceutycznych był identyczny i miał za zadanie przekonać konsumenta do zakupu konkretnego preparatu. By tak się stało, najpierw konsument musiał utożsamić się z sytuacją, w której znalazł się bohater danej reklamy, a następnie zacząć poszukiwać przyczyn przedstawionego stanu rzeczy. U odbiorcy uruchomił się proces samodiagnozowania zaprezentowanych w reklamie schorzeń. W takiej sytuacji konsument zaczyna odczuwać, że wszystko, co zostało zaprezentowane, dotyczy bezpośrednio jego bądź jego najbliższych. Nagle pojawia się rozwiązanie. Bohater otrzymuje cudowny specyfik, dzięki któremu znikają wszelkie problemy, z którymi się borykał. Konsumentowi nie pozostaje nic innego, jak zakupić preparat i uzyskać ten sam korzystny efekt. Powyższy scenariusz to jeden z wielu trików stosowanych przez marketingowców, odpowiedzialnych za reklamy preparatów sprzedawanych w aptekach. W jaki inny sposób przekonują konsumentów do konieczności zakupu reklamowanych produktów? Poniżej prezentujemy kilka sztuczek, które znacząco wpływają na decyzje zakupowe pacjentów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Recepturowe leki ginekologiczne

BIKA_82_35.jpg

Preparaty przepisywane przez ginekologów stanowią istotną część leków wykonywanych w recepturze aptecznej. Nowe surowce recepturowe i innowacyjne podłoża oraz możliwość dopasowania składu leku do potrzeb konkretnej pacjentki pozwalają na osiągnięcie satysfakcjonujących wyników leczenia.

Czytaj więcej

Badania kliniczne ‑ co warto wiedzieć?

BIKA_82_30.jpg

Badania kliniczne stanowią fundament farmakoterapii, gdyż umożliwiają zarejestrowanie nowego leku. Zapewniają pacjentom dostęp do nowoczesnych, skutecznych, a zarazem bezpiecznych terapii. Muszą być prowadzone przez wykwalifikowany personel medyczny z poszanowaniem praw i godności pacjenta oraz wszelkich obowiązujących przepisów prawa. Zasadniczym obowiązkiem farmaceuty w ośrodku badawczym jest nadzór nad przechowywaniem i przygotowywaniem produktów leczniczych podawanych w ramach badania klinicznego.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 81/2020

Obciążenia fiskalne i zatrudnienie w sektorze aptecznym w 2019 roku

Tylko w 2019 r. sieci apteczne zapłaciły łącznie ponad 1,27 mld zł podatków, tj. dwa razy więcej niż apteki indywidualne.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama