Dane przedstawione przez Instytut Monitorowania Mediów jednoznacznie wskazują, że branża farmaceutyczna jest od kilku lat liderem, jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy na reklamę. W 2018 r. wszystkie koncerny zajmujące się produkcją leków, wyrobów medycznych czy suplementów diety wydały 4 mld 215 mln zł na promocję swoich preparatów w radiu, telewizji i w internecie. Kwota ta stanowiła ponad 35% wszystkich wydatków, które na reklamy poniosły przeanalizowane przez Instytut branże.

Wydatkowanie pieniędzy na reklamy w branży farmaceutycznej ma odzwierciedlenie w liczbie zakupionych przez pacjentów suplementów diety i leków dostępnych w sprzedaży odręcznej. Według danych opublikowanych przez firmę PMR w 2018 r. Polacy na tego typu produkty wydali 13,3 mld zł. W porównaniu do zeszłych lat oznacza to wzrost o 7%. Dlaczego pacjenci tak chętnie kupują reklamowane produkty? Czy rzeczywiście marketing ma wpływ na ich wybory zakupowe? Jak do tego tematu podchodzą firmy farmaceutyczne? Czy jako farmaceuci jesteśmy w stanie wpłynąć na decyzje pacjentów i zmienić ich przekonania, które zostały wykreowane wraz z oglądaniem lub słuchaniem kolejnych reklam?

Reklamy, reklamy, reklamy…

Jesienny, deszczowy wieczór, a na jednym z kanałów telewizyjnych leci kilkunastominutowy blok reklamowy. Na 28 wyemitowanych spotów, 26 dotyczyło preparatów, które są dostępne w aptekach. Były to produkty na przeziębienie, wzmacniające odporność, wspomagające apetyt i układ trawienny. Dodatkowo można było posłuchać, który produkt jest najlepszy na wypadające włosy, a który należy stosować, aby ochronić swoje stopy przed grzybicą. Schemat wszystkich spotów prezentujących zalety preparatów farmaceutycznych był identyczny i miał za zadanie przekonać konsumenta do zakupu konkretnego preparatu. By tak się stało, najpierw konsument musiał utożsamić się z sytuacją, w której znalazł się bohater danej reklamy, a następnie zacząć poszukiwać przyczyn przedstawionego stanu rzeczy. U odbiorcy uruchomił się proces samodiagnozowania zaprezentowanych w reklamie schorzeń. W takiej sytuacji konsument zaczyna odczuwać, że wszystko, co zostało zaprezentowane, dotyczy bezpośrednio jego bądź jego najbliższych. Nagle pojawia się rozwiązanie. Bohater otrzymuje cudowny specyfik, dzięki któremu znikają wszelkie problemy, z którymi się borykał. Konsumentowi nie pozostaje nic innego, jak zakupić preparat i uzyskać ten sam korzystny efekt. Powyższy scenariusz to jeden z wielu trików stosowanych przez marketingowców, odpowiedzialnych za reklamy preparatów sprzedawanych w aptekach. W jaki inny sposób przekonują konsumentów do konieczności zakupu reklamowanych produktów? Poniżej prezentujemy kilka sztuczek, które znacząco wpływają na decyzje zakupowe pacjentów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Automatyzacja procesów w aptece

BIKA_79_61.jpg

Polskie apteki w tym roku przechodzą prawdziwą cyfrową rewolucję. Dyrektywa antyfałszywkowa narzucająca konieczność serializacji środków leczniczych oraz wprowadzenie e-recepty sprawiły, że codzienna praca farmaceuty zupełnie się zmieniła. Jak więc wykorzystać nowe technologie w aptece, by jeszcze bardziej usprawnić jej funkcjonowanie?

Czytaj więcej

Placebo i nocebo - the power of suggestibility

BIKA_79_52.jpg

Placebo and nocebo – two completely different psychobiological effects, but both of them have the power of verbal an nonverbal suggestions.

Czytaj więcej

Charakterystyka recepturowych leków dermatologicznych

BIKA_79_37.jpg

Przyglądając się intensywnemu rozwojowi rynku leków gotowych, można by przypuszczać, że zdoła on wyprzeć z użycia leki recepturowe. Nic bardziej mylnego! Preparaty wykonywane przez farmaceutów na indywidualne potrzeby pacjenta są wciąż powszechnie stosowanym narzędziem w leczeniu wielu dolegliwości. Gałęzią medycyny, która szczególnie chętnie korzysta z ich zalet i skuteczności, jest dermatologia.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama