Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu angażujących materiałów oraz ich późniejszej dystrybucji w różnych kanałach, aby spełnić określone cele i dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.

Jak tworzyć angażujące treści na apteczny blog?

Tworzenie treści poradnikowych należy do jednej z najchętniej wykorzystywanych metod budowania relacji z klientami oraz dotarcia do szerszego grona czytelników. Marketing treści i dzielenie się wiedzą to legalna forma reklamy w branży farmaceutycznej, która ze względu na swoją przystępność cieszy się dużą popularnością. W jaki sposób tworzyć treści poradnikowe, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy?

Wiecznie młode treści poradnikowe

W czasach, w których mnogość informacji przytłacza, a w internecie można bez większego problemu znaleźć odpowiedzi na większość pytań, kluczową rolę odgrywają stały kontakt z odbiorcami oraz tworzenie materiałów, które odpowiadają ich potrzebom. Dostarczenie pacjentom wiedzy z interesujących ich obszarów w połączeniu z praktycznymi poradami to świetny sposób nie tylko na promocję marki, lecz także zbudowanie zaufania. Treści poradnikowe charakteryzuje przede wszystkim ich użyteczność — czytelnik może znaleźć w nich konkretne informacje oraz odpowiedzi na nurtujące go pytania. Co więcej, wybrane artykuły poradnikowe często określa się mianem evergreen, czyli wiecznie świeżych, ponieważ ze względu na uniwersalną tematykę, przeważnie pozostają aktualne nawet po kilku miesiącach czy latach od momentu publikacji.

Dlaczego tak ważne jest publikowanie materiałów o charakterze poradnikowym? Po pierwsze, dajemy użytkownikowi przydatne i ciekawe informacje w przystępnej formie. Po drugie, dzieląca się wiedzą apteka jest postrzegana pozytywnie – jako taka, dla której poza sprzedażą, ważnym celem jest również ofiarowanie pacjentom wartości dodanej. Mając jednak na uwadze, że reklamowanie aptek, punktów aptecznych oraz leków, podlega prawnym regulacjom, a w Polsce obowiązuje zakaz bezpośredniej reklamy w tej branży, do tworzenia treści należy podejść ze szczególną ostrożnością. Z tego względu dobrym sposobem na legalne wypromowanie apteki jest tworzenie wartościowych i edukacyjnych tekstów. Tego typu materiały można znaleźć na stronie internetowej apteki Wapteka.pl, na której w formie artykułów poradnikowych przekazywane są informacje na tematy z zakresu zdrowia i medycyny, ułatwiające zrozumienie przyczyn oraz zwalczanie objawów różnego rodzaju chorób lub problemów dermatologicznych.

Znam cele, chcę je osiągnąć

Przygotowanie się do tworzenia treści należy zacząć od określenia tego, kim jest ich odbiorca oraz jakie ma potrzeby i wyznaje wartości. W przypadku tekstów poradnikowych zadowolenie klienta warunkuje to, czy stworzona treść będzie przydatna i dostarczy mu wyczerpującej odpowiedzi na przedstawione w nagłówkach zagadnienie. Zorientowanie na aktualne potrzeby oraz zweryfikowanie tego, co wyszukuje pacjent, stanowi podstawę do przygotowania wartościowego materiału o poradnikowym charakterze. Niezależnie od poruszanego tematu, warto skupić się na funkcjach, które dany tekst ma spełnić oraz celach, jakie chcemy osiągnąć.


Korzyści płynące z publikacji treści poradnikowych:

  • Edukacja pacjentów — poszerzają wiedzę i dostarczają im wartościowych informacji.
  • Zwiększenie ruchu z SERP (z j. ang. organiczne wyniki wyszukiwań) – związane z kwestiami zapytań na podstawie konkretnych fraz.
  • Wsparcie sprzedaży — dobrze zredagowane treści mogą wpływać na pozyskanie nowych klientów.
  • Budowanie wizerunku — poradniki pomagają we wzmacnianiu pozycji apteki jako eksperta w dziedzinie.

Kim są odbiorcy, czyli do kogo piszę

Żeby treści mogły spełniać określone cele i wyczerpująco odpowiadać na potrzeby pacjentów, należy najpierw precyzyjnie określić tzw. persony oraz grupy odbiorców. Pomocne w tym przypadku jest odpowiedzenie na pytania dotyczące tego:

  • Kim jest odbiorca (wiek, płeć, status materialny)?
  • Co lubi robić w wolnym czasie?
  • Czego się obawia i jakie ma potrzeby?
  • Częściej dokonuje zakupów online czy offline?
  • Czy zadaje pytania bezpośrednio: rozmowa telefoniczna, wizyta w aptece, czy online: czat, e-mail, komentarze?
  • Z jakiego powodu wybrał naszą ofertę, a nie konkurencyjną?
  • Co wpływa ostatecznie na jego decyzję zakupową: czas, atrakcyjna cena, dostępność, obsługa?

Zebranie i uporządkowanie tych odpowiedzi pozwala nakreślić sylwetkę persony, czyli archetypu idealnego klienta. Grup odbiorców i person może być wiele i często zależą od zróżnicowania oferty. Innego rodzaju potrzeby będą mieć młode matki kupujące w internetowej aptece produkty dla dzieci, innego – starsze osoby dbające o odporność. Przed przystąpieniem do pisania konkretnego artykułu poradnikowego należy zastanowić się, kto będzie jego odbiorcą i co chcemy, aby czytelnik zrobił po zapoznaniu się z tekstem.

Dr Google i e-porady w praktyce

Coraz częściej mówi się, że użytkownicy traktują wyszukiwarkę jako substytut wizyty u lekarza. Tak zwany dr Google i porady online nie zastąpią tradycyjnego spotkania z lekarzem lub rozmowy z farmaceutą. Porady ekspertów, mających odpowiednie kompetencje oraz wiedzę, którą chcą się dzielić, np. na łamach portalu branżowego lub bloga, czasami mogą pomóc uniknąć zbagatelizowania symptomów i zachęcić do konsultacji ze specjalistą. Materiały te powinny wyjaśniać nurtujące odbiorców kwestie, dotyczące tematów związanych ze zdrowiem, pielęgnacją czy suplementacją. Angażujący czytelnika, ale przede wszystkim merytoryczny tekst musi wyczerpywać poruszany temat, informować o możliwych zagrożeniach, a także powoływać się na sprawdzone źródła. Wybrane apteki i portale o tematyce zdrowotnej tworzą specjalne zakładki, w których eksperci dzielą się wiedzą i poradami. Takie działanie nie tylko pozytywnie wpływa na rozpoznawalność danej marki i zainteresowanie odbiorcy jej ofertą, lecz też pomaga kreować autorowi wizerunek eksperta w branży i dbać o personal branding.

Angażujące, czyli jakie?

Za przekazem musi stać wartość, która powoduje, że treść jest atrakcyjna i skłania konsumenta do wykonania określonych działań. Poza unikalnością, merytoryką oraz przystępną formą, warto postawić na budowanie treści zgodnych z modelem AIDA. Określa on podstawowe zasady oddziaływania reklamy na odbiorcę. Akronim powstał od angielskich słów: attention – przyciągnięcie uwagi, interest – zainteresowanie problemem, desire – wzbudzenie potrzeby zaradzenia problemowi oraz action wezwanie do działania.

Jak wykorzystać model AIDA do tworzenia angażujących treści poradnikowych?

Krok pierwszy – attention. Przyciągnięcie uwagi czytelnika i zachęcenie go do tego, żeby został z tekstem na dłużej, to najtrudniejszy etap. Kluczową rolę odgrywają chwytliwe nagłówki, interesująca tematyka oraz przejrzystość materiału.

Krok drugi – interest. W kolejnym etapie należy przekonać odbiorcę do wnikliwego zapoznania się z przygotowanym materiałem. Aby skutecznie zatrzymać jego uwagę, trzeba przede wszystkim zadbać o przejrzystość treści i unikać tzw. ściany tekstu. Warto wykorzystać do tego śródtytuły, wypunktowania lub przedzielanie akapitów zdjęciami. W utrzymaniu zainteresowania pomagają wszelkiego rodzaju dane i statystyki, które potwierdzają wiarygodność tematu. Istotne jest także to, aby czytelnik w danym akapicie mógł znaleźć odpowiedź na pytanie zawarte w poprzedzającym go nagłówku.

Krok trzeci – desire. To moment, aby podkreślać, jakie konkretnie korzyści niesie za sobą przedstawiane w tekście rozwiązanie, np. pokazanie pozytywnego wpływu używania kremu z filtrem na skórę twarzy. Warto także odwołać się do potrzeb lub problemów, które może mieć pacjent lub nawet jeśli ich nie ma — to mogą się one pojawić, jeżeli np. nie zadba o właściwą pielęgnację, dietę lub suplementację.

Krok czwarty – action. To już ostatni etap, który powinien pokazać odbiorcy, czego się od niego oczekuje, czyli zachęcić go do określonego zachowania.

Na stronie apteki Nowa Farmacja, po wybraniu konkretnych kategorii tematycznych, dostępne są artykuły poradnikowe, które zawierają ciekawe nagłówki czy wypunktowania, dzięki czemu tekst jest bardziej przystępny dla użytkownika i łatwiejszy w odbiorze.

Częstotliwość ma znaczenie

Cykliczne dodawanie materiałów jest ważne, jeżeli chcemy utrzymać zainteresowanie odbiorcy marką i pozostać z nim w stałej relacji. Firma HubSpot na podstawie przeprowadzonych badań wskazuje, że częstotliwość dodawania artykułów odgrywa kluczową rolę, szczególnie w dwóch przypadkach przy budowaniu ruchu organicznego oraz pracy nad wizerunkiem firmy. W pierwszym, optymalna częstotliwość publikacji to trzy do pięciu razy w tygodniu, w drugim jeden do czterech1. Oczywiście wszystko zależy od aktualnej pozycji strony, a także wyznaczonego celu.

Najlepszym rozwiązaniem jest łączenie publikowania treści, które jednocześnie umożliwiają wzmocnienie pozycji apteki, budowanie wizerunku eksperta w branży oraz zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, dzięki optymalizacji. Dodatkowo, znając już swojego czytelnika, można dokładniej określić, jakie teksty są przez niego najchętniej wybierane i do których regularnie powraca. Te informacje udostępnia Google Analytics (GA). Zawarte tu dane warto uwzględniać podczas tworzenia media planu i harmonogramu publikacji. Dzięki temu narzędziu śledzone są ruch na stronie, sprzedaż oraz konwersja. GA informuje o tym, jak zachowują się użytkownicy serwisu i pomaga zweryfikować, które elementy przyciągają najbardziej, a które są najmniej interesujące dla odbiorcy. Ta wiedza pozwala kreować content na miarę potrzeb oraz zainteresowań pacjentów.

Jak pisać do realnych odbiorców i algorytmów?

Statystki i raporty pokazują, że branża farmaceutyczna w strefie online cieszy się obecnie dużą popularnością. E-apteki oraz portale o tematyce zdrowotnej wiodą prym na liście sklepów z największą średnią liczbą fraz w TOP 10 na artykuł. Tworzenie unikatowych i merytorycznych treści uwzględniających potrzeby i oczekiwania odbiorców pomaga osiągnąć największy ruch organiczny w wybranych sektorach.

Wykorzystując content marketing do promocji i zwiększenia sprzedaży, należy pamiętać o tym, że treści artykułów poradnikowych powinny być kierowane do dwóch grup odbiorców: realnych czytelników, którzy są potencjalnymi klientami naszej apteki, oraz algorytmów Google’a. W jaki sposób to zrobić? Tworząc konkretne artykuły poradnikowe, należy wcześniej ustalić, o co pytają pacjenci oraz dopasować słowa kluczowe, czyli frazy wpisywane przez nich w wyszukiwarkę.

Przed przystąpieniem do pisania artykułu o witaminie C, warto sprawdzić, czy jest to ciekawy dla pacjenta temat i czego faktycznie szuka. Dostępne na rynku narzędzia, umożliwiają nie tylko weryfikację średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy, lecz także pokazują związane z nią słowa zależne oraz podpowiedzi, o co dokładnie pytają wyszukiwarkę użytkownicy.

Dane pokazują, że miesięcznie średnio ponad 27 tys. osób wpisuje do wyszukiwarki frazę „witamina C”. Oznacza to, że artykuł poradnikowy tworzony na ten temat, będzie spełniał potrzeby odbiorców związane z uzupełnieniem wiedzy w tym zakresie. Weryfikując wyniki przedstawione w narzędziu, należy pamiętać, że prezentowane są tam jedynie sugestie i przykładowe formy, które trzeba przekształcić i dopiero na ich podstawie stworzyć ciekawe tematy i konspekty, a w dalszej kolejności – angażujące treści.

Content marketing i algorytmy

Wykorzystywanie odpowiednich narzędzi przy planowaniu oraz tworzeniu treści poradnikowych bez wątpienia przyczynia się do zwiększenia widoczności strony, zainteresowania odbiorcy apteką i jej ofertą oraz zmniejszenia dystansu pomiędzy nim a placówką lub siecią aptek. Jakie narzędzia w prosty sposób wspomagają proces tworzenia poradników?

Answear The Public to częściowo darmowe narzędzie SEO dostępne online, które dla dowolnego zapytania przedstawia różne kombinacje słów kluczowych i formułowanych pytań w wyszukiwarce Google. Dzięki wskazanym sugestiom można nie tylko czerpać inspiracje do tematów, ale też formułować angażujące nagłówki. Co ważne, przed wpisaniem konkretnych słów, trzeba wybrać odpowiedni kraj i język, aby wyszukania były precyzyjne. Po wpisaniu frazy „witamina C” wyświetlają się różne zapytania, które wskazują ważne dla odbiorcy obszary, dając tym samym gotowe rozwiązania.

Semstorm to narzędzie, za pomocą którego analizuje się słowa, pomagające lepiej dotrzeć do odbiorcy. Świetnie sprawdza się do artykułów, które wymagają wytłumaczenia podejmowanego tematu, z tego względu, że narzędzie podpowiada, czy zastosowany język jest zrozumiały dla każdego czytelnika i łatwy w odbiorze. Ponadto wskazuje słowa kluczowe oraz określa ich optymalne nasycenie.

Google Trends uwzględnia popularność tematów i tendencje na rynku. W 2020 r. zdecydowanie częściej wyszukiwało się tematy i produkty związane ze wspomaganiem odporności w momencie pojawienia się pandemii koronawirusa niż latem, dlatego przy analizowaniu poradników warto zwrócić uwagę na Google Trends. Narzędzie wskazuje popularne tematy, które wyszukiwane są aktualnie na całym świecie lub w konkretnym kraju. Co ciekawe, narzędzie pozwala precyzyjnie ustawić zakres zapytania: czas, obszar, kategorie i podać konkretne wyszukania.

Świadome tworzenie treści

W czasach nieograniczonych możliwości zarówno wyszukiwania informacji, jak i publikowania nowych treści w internecie, należy pamiętać o tym, aby umieszczać wyłącznie poprawnie merytorycznie oraz wartościowe dla odbiorcy materiały. Tylko unikatowy, jakościowy i zoptymalizowany content ma szansę zostać zauważonym przez potencjalnego klienta apteki oraz zachęcić go do podjęcia określonego działania. Ponadto tworzenie materiałów poradnikowych powinno wiązać się ze szczegółową weryfikacją potrzeb odbiorców, dbaniem o rzetelne przedstawienie informacji, które pomogą mu w podjęciu świadomej decyzji o zakupie lub przybliżą go do marki apteki i tym samym zachęcą do zapoznania się z jej ofertą.

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna
  1. K. Carmicheal, How Often Should You (or Your Company) Blog? [New Data] [online]. HubSpot [dostęp: 2020-11-20]. Dostępny w internecie: <https://blog.hubspot.com/marketing/blogging-frequency-benchmarks>.
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Recepturowe leki doodbytnicze

Recepturowe leki doodbytnicze

Grupa pacjentów ze schorzeniami proktologicznymi jest spora i ciągle rośnie. Dlatego też leki doodbytnicze są stale ordynowane przez lekarzy, nierzadko w postaci recepturowej. Poza działaniem miejscowym stosuje się je także w celu osiągnięcia efektów ogólnoustrojowych. Warto zatem znać cechy tej drogi podania, korzyści w porównaniu z podaniem doustnym oraz charakterystykę poszczególnych postaci leku.

Czytaj więcej

Leki generyczne a biopodobne

Leki generyczne a biopodobne

Szacuje się, że udział leków generycznych w polskim rynku farmaceutycznym wynosi nawet 80–85% i wciąż rośnie. Wszystko ze względu na fakt, że ich stosowanie wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami leczenia, które musi ponosić pacjent. Czy przyjmowanie leków generycznych jest bezpieczne? Jakie wymagania są im stawiane, aby można było dopuścić je do obrotu? I czy leki biopodobne również można zaliczyć do generyków? Na pytania odpowiemy w poniższym tekście.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama