W terapii większości przypadków nowotworów wykorzystywane jest leczenie systemowe polegające na podawaniu drogą dożylną lub doustną leków przeciwnowotworowych o działaniu ogólnoustrojowym. Stosowane przed operacją pozwalają zmniejszyć rozmiary guza, po zabiegu – obniżają ryzyko wznowy miejscowej oraz przerzutów. Znajduje ono również zastosowanie w kolejnych liniach leczenia w chorobie uogólnionej z przerzutami.

Systemowe leczenie nowotworów - terapia doustna

Leczenie systemowe obejmuje chemioterapię, hormonoterapię, podawanie leków ukierunkowanych molekularnie (przeciwciała monoklonalne, drobnocząsteczkowe inhibitory kinaz) oraz immunoterapię.

Chemioterapia

Chemioterapia polega na cyklicznym podawaniu kombinacji leków cytostatycznych, które hamują podział komórkowy poprzez uszkodzenie DNA (leki alkilujące, pochodne platyny), upośledzenie syntezy kwasów nukleinowych (antymetabolity, inhibitory topoizomerazy) lub stabilizację wrzeciona mitotycznego (taksoidy, alkaloidy barwinka).

5-fluorouracyl (5-FU) jest jednym z najczęściej stosowanych leków z grupy antymetabolitów. Znalazł zastosowanie w monoterapii oraz w terapii skojarzonej raka piersi, okrężnicy i odbytnicy. Niestety nie działa wybiórczo na komórki nowotworowe, uszkadzając jednocześnie szybko dzielące się komórki szpiku kostnego, układu limfatycznego, rozrodcze oraz nabłonka przewodu pokarmowego. Powoduje to wystąpienie licznych działań niepożądanych obejmujących: nudności, wymioty, biegunki, anemię, neutropenię, wypadanie włosów czy problemy z płodnością. Podawany jest najczęściej w postaci infuzji dożylnej trwającej 22 godziny, co powoduje olbrzymi dyskomfort u pacjentów. Próby doustnego podawania 5-FU zakończyły się niepowodzeniem terapeutycznym udowodnionym w dużym, randomizowanym badaniu klinicznym prowadzonym metodą ślepej próby. Przyczyną niepowodzenia stała się nieprzewidywalna wchłanialność leku spowodowana różną koncentracją w śluzówce przewodu pokarmowego dehydrogenazy dihydropirymidyny (DPD) – enzymu odpowiedzialnego za katabolizm 5-FU.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dotyk, zapach, smak, czyli jak sprzedają zmysły

Dotyk, zapach, smak, czyli jak sprzedają zmysły

Współczesne apteki są pięknie wyposażone, mają nowoczesne meble, coraz częściej futurystyczne i dobrze doświetlone izby ekspedycyjne, a na półkach kolorami mienią się opakowania farmaceutyków. Wszystko to ma wymiar nie tylko estetyczny, lecz także marketingowy. Nie od dziś wiadomo, że emocje wpływają na decyzje zakupowe.

Czytaj więcej

Jak tworzyć angażujące treści na apteczny blog?

Jak tworzyć angażujące treści na apteczny blog?

Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu angażujących materiałów oraz ich późniejszej dystrybucji w różnych kanałach, aby spełnić określone cele i dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama