Szkolenia są nieodłącznym elementem pracy zawodowej personelu fachowego aptek. Dostępne są w różnym formacie – jako kursy bezpośrednie, online czy też wewnętrzne, prowadzone przez kierownika apteki lub inną osobę wyznaczoną przez pracodawcę. Aptekarze podlegają ustawowemu obowiązkowi kształcenia ustawicznego, a w kolejnych okresach szkoleniowych zdobywają punkty. Zakończone, potwierdzone przez właściwą izbę aptekarską okresy rozliczeniowe są dodatkowym atutem w staraniu się o stanowisko kierownika apteki.

Szkolenia organizowane są przez pracodawców, firmy farmaceutyczne, izby aptekarskie lub inne podmioty i poruszają różną tematykę.

Dotyczą konkretnego produktu, marketingu i ekonomii, aż po szeroko rozumiane zarządzanie apteką. Minusem takich szkoleń jest to, że odbywają się poza apteką, najczęściej w dni wolne od pracy. Dla farmaceutów z mniejszych ośrodków dodatkowym obciążeniem jest również koszt związany z dojazdem.

Alternatywą, a w zasadzie uzupełnieniem oferty szkoleniowej powinny być szkolenia wewnętrzne odbywające się w aptece i prowadzone przez osobę zarządzającą apteką. Może to być koordynator sieci, kierownik apteki lub inna osoba wyznaczona do realizacji tego typu zadań. Optymalnym rozwiązaniem jest zaangażowanie do przeprowadzenia tego szkolenia kierownika apteki, a to ze względu na jego kompetencje, znajomość niuansów branży i zaufanie personelu.

Kierownik apteki, który będzie prowadził szkolenie, powinien przede wszystkim określić temat szkolenia, a takich może być wiele:

  • standardy obsługi pacjenta,
  • sprzedaż komplementarna i uzupełniająca,
  • budowanie koszyka sprzedażowego,
  • rotacja magazynu,
  • minimalizowanie strat wynikających z terminujących się preparatów.

Szkolenia wewnętrzne pozwalają na korektę deficytów zachowań, wdrożenie pożądanych procedur, przyswojenie informacji dotyczących konkretnego produktu bez potrzeby delegowania pracowników poza miejsce pracy kosztem wolnego czasu i poza koniecznością zmian w grafikach pracy. Uczestniczący w nich pracownicy mają możliwość podniesienia swoich kompetencji, co w długofalowej perspektywie przekłada się na podniesienie wskaźników ekonomicznych apteki.

Ponieważ apteka to z zasady niewielki zespół ludzi, a strefy formalne i towarzyskie przenikają się wzajemnie dla części kierowników, konieczność prowadzenia szkoleń może stanowić pewien dyskomfort. Udzielanie informacji, konstruktywna krytyka i dbanie o rozwój własnego zespołu wpisują się w obowiązki kierownika apteki. Jeżeli szkolenia będą odbywały się cyklicznie – dyskomfort minie.

Jak może wyglądać przykładowe szkolenie z zakresu standardów obsługi pacjenta?

Wewnętrzne szkolenie w aptece powinno się składać z kilku zazębiających się części: teorii, praktyki, przekazania uwag i zaleceń, ugruntowania umiejętności.

Część 1. Teoria

Po sprecyzowaniu tematu kierownik przygotowuje krótką część teoretyczną – najlepiej w punktach.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Homeopathy: definition, working and effectiveness

BIKA_77_56.jpg

Enthusiasts can call homeopathy a treatment, skeptics – illussion of a treatment, which acts like placebo. But still, this is complementary or alternative medicine (CAM), which is different from Western medicine.

Czytaj więcej

Rozpuszczalniki w recepturze

BIKA_77_35.jpg

Płynne postaci leku stanowią sporą część leków recepturowych sporządzanych w aptece. Roztwory, krople czy mikstury, choć z pozoru nieskomplikowane, mogą niekiedy nastręczać trudności, zwłaszcza gdy osoba wykonująca lek nie dysponuje dostateczną wiedzą na temat stosowanych rozpuszczalników i ich właściwości.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 76/2019

Kongres Opieka Farmaceutyczna od zaraz: Leki i choroby wieku podeszłego [15 grudnia 2019]

100% wiedzy merytorycznej i case study oparte na najczęstszych problemach pacjentów w polskich aptekach

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama