Zasoby apteki: kapitał ludzki

BIKA_75_27.jpg

Do kapitału apteki można zaliczyć różne rodzaje zasobów, jak aktywa, procesy, środki stałe, świadczone usługi, asortyment w magazynie, ale również jej pracownicy przez wielu nazywani najcenniejszym zasobem w firmie. Warto więc wiedzieć, jak efektywnie uwalniać kapitał ludzki w aptece z korzyścią dla zdrowia pacjentów i efektywności pracowników.

W jednym z badań respondenci poproszeni o wskazanie najważniejszych źródeł wartości dla firmy w większości mówili o wiedzy, kompetencji i doświadczeniu jej pracowników. Odpowiedzi te wyprzedzały takie czynniki, jak sieć klientów, kapitał finansowy czy oferowany produkt. Coraz większa liczba organizacji stara się pozyskiwać ludzi o ściśle określonych kompetencjach społecznych, talentach i fachowych umiejętnościach. Również apteki powoli zmieniają swoją optykę w zakresie human managementu, starając się przykładać większą wagę do procesu rekrutacji.

W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw to właśnie potencjał pracy staje się największym wyróżnikiem na rynku. W dużych aptekach sieciowych oprócz wyławiania właściwych ludzi spore środki inwestuje się więc w szkolenia, by wdrożyć ich w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Pozwala to ukierunkować całą firmę na realizację wyznaczonych celów. Jednak do uwalniania kapitału ludzkiego nie jest wcale potrzebny duży budżet. Również mała osiedlowa apteka może budować przewagę konkurencyjną na rynku w oparciu o swoich pracowników. Zanim odpowiemy na pytanie, jak można tego dokonać, warto zdefiniować pojęcie kapitału ludzkiego.

W dużym uproszczeniu to ludzie wraz z ich wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem zawodowym, aspiracjami, motywacjami oraz bagażem emocjonalnym i stosunkami międzyludzkimi. Podobnie jak w przypadku kapitału w wymiarze ekonomicznym, celem kapitału ludzkiego jest generowanie wartości i przynoszenie zysków. Aby to osiągnąć, zasoby personalnenależy budować w oparciu o trzy filary:

  • intelektualny,
  • społeczny,
  • emocjonalny.

W wielu firmach uwagę skupia się na wszystkich trzech komponentach, ale niemal zawsze to kapitał intelektualny uważany jest za najbardziej wartościowy. Dotyczy to szczególnie aptek. Dlaczego? Otóż na tak konkurencyjnym rynku bardzo łatwo jest skopiować asortyment, ceny produktów czy wystrój ekspedycji. Najtrudniej jednak naśladować zachowania pracowników za pierwszym stołem, wypowiadane słowa oraz wiedzę, którą sprzedają. Na tym właśnie polega unikatowość kapitału ludzkiego w wymiarze intelektualnym.

WAŻNE!

System wartości w aptece

O systemie wartości obowiązującym w aptece warto rozmawiać już na etapie rekrutacji. Wyznaczanie i egzekwowanie pracy według ściśle określonych reguł pozwoli nabrać członkom pewności siebie, a w sytuacjach problemowych oprzeć się na wypracowanych procedurach.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum