Do kapitału apteki można zaliczyć różne rodzaje zasobów, jak aktywa, procesy, środki stałe, świadczone usługi, asortyment w magazynie, ale również jej pracownicy przez wielu nazywani najcenniejszym zasobem w firmie. Warto więc wiedzieć, jak efektywnie uwalniać kapitał ludzki w aptece z korzyścią dla zdrowia pacjentów i efektywności pracowników.

W jednym z badań respondenci poproszeni o wskazanie najważniejszych źródeł wartości dla firmy w większości mówili o wiedzy, kompetencji i doświadczeniu jej pracowników. Odpowiedzi te wyprzedzały takie czynniki, jak sieć klientów, kapitał finansowy czy oferowany produkt. Coraz większa liczba organizacji stara się pozyskiwać ludzi o ściśle określonych kompetencjach społecznych, talentach i fachowych umiejętnościach. Również apteki powoli zmieniają swoją optykę w zakresie human managementu, starając się przykładać większą wagę do procesu rekrutacji.

W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw to właśnie potencjał pracy staje się największym wyróżnikiem na rynku. W dużych aptekach sieciowych oprócz wyławiania właściwych ludzi spore środki inwestuje się więc w szkolenia, by wdrożyć ich w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Pozwala to ukierunkować całą firmę na realizację wyznaczonych celów. Jednak do uwalniania kapitału ludzkiego nie jest wcale potrzebny duży budżet. Również mała osiedlowa apteka może budować przewagę konkurencyjną na rynku w oparciu o swoich pracowników. Zanim odpowiemy na pytanie, jak można tego dokonać, warto zdefiniować pojęcie kapitału ludzkiego.

W dużym uproszczeniu to ludzie wraz z ich wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem zawodowym, aspiracjami, motywacjami oraz bagażem emocjonalnym i stosunkami międzyludzkimi. Podobnie jak w przypadku kapitału w wymiarze ekonomicznym, celem kapitału ludzkiego jest generowanie wartości i przynoszenie zysków. Aby to osiągnąć, zasoby personalnenależy budować w oparciu o trzy filary:

  • intelektualny,
  • społeczny,
  • emocjonalny.

W wielu firmach uwagę skupia się na wszystkich trzech komponentach, ale niemal zawsze to kapitał intelektualny uważany jest za najbardziej wartościowy. Dotyczy to szczególnie aptek. Dlaczego? Otóż na tak konkurencyjnym rynku bardzo łatwo jest skopiować asortyment, ceny produktów czy wystrój ekspedycji. Najtrudniej jednak naśladować zachowania pracowników za pierwszym stołem, wypowiadane słowa oraz wiedzę, którą sprzedają. Na tym właśnie polega unikatowość kapitału ludzkiego w wymiarze intelektualnym.

WAŻNE!

System wartości w aptece

O systemie wartości obowiązującym w aptece warto rozmawiać już na etapie rekrutacji. Wyznaczanie i egzekwowanie pracy według ściśle określonych reguł pozwoli nabrać członkom pewności siebie, a w sytuacjach problemowych oprzeć się na wypracowanych procedurach.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Aby apteka była widoczna

bika_76_44.jpg

Rynek apteczny w Polsce od wielu lat wymaga od właścicieli aptek dużej czujności w zakresie tego, czy stosowane przez nich zabiegi marketingowe są zgodne z obowiązującym prawem. Jednocześnie bardzo duża konkurencja wymaga, aby w miarę dostępnych możliwości starać się aktywnie pozyskiwać pacjentów i ich zainteresowanie.

Read more

Wyróżnić się na tle konkurencji

bika_76_37.jpg

Przepisy znacznie ograniczają możliwości aptek w zakresie promocji, zarówno w aspekcie cenowym, jak i w obszarze komunikowania się z pacjentem. Po jakie narzędzia można zatem sięgnąć, żeby pozostać w zgodzie z prawem, a jednocześnie zyskać zaufanie pacjentów?

Read more

Zioła w aptece: lipa

bika_76_33.jpg

Zioła oraz otrzymywane z nich preparaty przeżywają swój renesans, dlatego w cyklu Zioła w aptece będziemy omawiać skład chemiczny i właściwości mniej popularnych ziół. W tym numerze pod lupę wzięliśmy lipę, której kwiatostan można z powodzeniem wykorzystywać w terapii wspomagającej leczenie infekcji górnych dróg oddechowych u dzieci.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama